Polska Rada Winiarska podaje - powołując się na dane CMR Retail Metria - że w 2012 roku o 3,4 pkt. wzrosły udziały rynkowe win spokojnych, czyli klasycznych win gronowych, kosztujących 10 - 15 zł za butelkę. Wyniosły 24,6 proc.
Z 30 do 26,3 proc. zmalały natomiast udziały win za 20-25 zł za butelkę. Według Polskiej Rady Winiarskiej popyt na nie może maleć.
- Kryzys, który puka do naszych drzwi, na razie powoduje bardziej mentalne skierowanie się klienta ku tańszym winom – mówi Konrad Działak, dyrektor marketingu firmy Jantoń. - Jeżeli na dobre zawita do naszego kraju, to można przewidywać, że przedział 10-15 zł szybko zwiększy swoje udziały. Także wzrost cen tych najtańszych win gronowych, które zaoferowali nam producenci Starego Świata po ostatnich zbiorach, na pewno przełoży się na wzrost cen na półce sklepowej i ciężko będzie utrzymać wina w przedziale do 10 zł, co naturalnie umocni przedział 10-15 zł – dodaje.
Na wina za co najmniej 30 zł za butelkę przypadało w ubiegłym roku 3,2 proc. sprzedaży. Rok wcześniej było to 4,2 proc.
Z 7,4 do 8,6 proc. urosły natomiast udziały win za 25- 30 zł. Przyczyniły się do tego m.in. dyskonty, które w ostatnim czasie rozwijały w Polsce sprzedaż nie tylko win najtańszych, ale też markowych trunków. Nielsen szacuje, że od października 2011 roku do września 2012 r. wartość sprzedaży win urosła tam o 40 proc., a jej wielkość o 30 proc.