Modernizacja linii do stacji Gdańsk Port Północny ma pozwolić na zwiększenie ruchu pociągów towarowych przewożących towary masowe i kontenery.
Dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku jej przepustowość wzrośnie trzykrotnie. W ramach kontraktu wybudowany zostanie nowy dwutorowy most, wyższy niż dotychczasowy co poprawi warunki żeglugowe na Martwej Wiśle. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.
Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną ruchowi towarowemu. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na jej nie najlepszy stan techniczny, od 2002 roku ruch pociągów odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak w niektórych miejscach pociągi muszą zwalniać do 20 km/h. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas.
Inwestycja będzie polegała na budowie nowych torów, budowie lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS) Gdańsk Port Północy. Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln zł i jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013 – 2015. Projekt ubiega się o dofinansowanie z dotacji unijnych.