Porozumienie z Finami w sprawie rozszerzenia kontraktu z 2003 roku na produkcję 650 kołowych pojazdów AMVx8, wartego ok. 5 mld zł, miało być uzgodnione do końca lutego. Strony jednak nie dogadały się.
- Nadal rozmawiamy z Finami, ale MON nie rezygnuje ze swoich głównych oczekiwań, m. in. prawa do samodzielnego rozwijania technologii związanych z doświadczeniami bojowymi rosomaków – mówi Jacek Sońta, rzecznik resortu obrony.
Spory offsetowe
Licencja na budowę transporterów w siemianowickich Wojskowych Zakładach Mechanicznych wygaśnie w tym roku, a relacje z Patrią komplikują zarzuty ministra gospodarki o nie wywiązaniu się fińskiej firmy ze wszystkich zobowiązań kompensacyjnych. Departament programów offsetowych MG ocenia zaległości Patrii na ok. 100 mln euro. Finowie na zarzut odpowiedzieli skierowaniem sprawy do międzynarodowego arbitrażu, twierdząc, że to polski partner utrudniał wykonanie umów offsetowych.
Według ustaleń „Rz" w negocjacjach z Patrią pojawił się też nowy wątek. Helsinki próbują od porozumienia w sprawie offsetu i kołowych transporterów, uzależniać przyszłe szanse sprzedaży fińskiej armii polskich zestawów przeciwlotniczych GROM ( producent: Bumar). - Nie łączyłbym obu tych spraw i mam nadzieję, że nie robi tego także nasz klient - mówi prezes Bumaru Krzysztof Krystowski Potwierdza jednak, że skarżyskie Mesko przyspiesza modernizację GROM- ów. - Skandynawscy klienci chcą mieć rakiety o zwiększonym zasięgu, lepszej celności i z nowym zapalnikiem zbliżeniowym - mówi Krystowski .
-Sprzedaż broni to twarda gra, polska strona musi być przygotowana, że transakcje mają często wiązany charakter, a o wielu kwestiach przesądza czynnik polityczny – mówi Wojciech Łuczak, ekspert militarny, wydawca pisma Raport WTO.