Pre-test został wykonany w ośmiu największych miastach Polski pomiędzy październikiem i listopadem 2010 roku, po zakończeniu pierwszego etapu kampanii informacyjnej poświęconej wieprzowinie PQS. Post-Test natomiast objął badania wykonane w 2011 i 2012 roku – podało we wtorek biuro prasowe kampanii poświęconej PQS.
Największą grupę respondentek stanowiły panie z wykształceniem wyższym i średnim, prowadzące gospodarstwa domowe liczące od dwóch do czterech osób. W badaniu post-test wykazywały one wyższą znajomość certyfikatów dotyczących mięsa, takich jak certyfikat ISO i HACCP, które nieznacznie wyprzedzały PQS. Są to jednak systemy, które funkcjonują na rynku od wielu lat, a ISO reguluje funkcjonowanie przedsiębiorstw we wszystkich branżach.
Świadomość spontaniczna Systemu PQS w badaniu post - tekst („Jakie zna pan/i certyfikaty spożywcze lub systemy jakości/bezpieczeństwa dotyczące mięsa? Proszę wymienić certyfikaty, o których pan/i słyszał/a [spontaniczne odpowiedzi zaznaczyć]) wyniosła w grupie konsumentek blisko 23 proc., co oznacza, że wzrosła w porównaniu z badaniem pre-test z 2010 roku o 9 proc. Wzrosła również świadomość wspomagana PQS. W badaniu post-test wyniosła ona 38 proc. (wzrost o 18 proc.). System PQS w pre-testach najsilniej kojarzony był w Poznaniu; w badaniu post-test najwyższą świadomość certyfikatu PQS miały respondentki z Warszawy i Poznania.
W badaniu post-test wzrosła świadomość systemu PQS w grupie respondentek w wieku 25-34 lata i 45-54 lata. Osoby w wieku 55 lat i więcej nadal mają najmniejszą średnią wiedzę na temat certyfikatów.
W badaniu post-test respondentki częściej (o 10 proc.) zgadzały się z opinią, że mięso PQS charakteryzuje wyższy poziom bezpieczeństwa, co oznacza pełną identyfikowalność produktu. Częściej – o ponad 24 proc. – deklarowały też zwracanie uwagi na certyfikaty spożywcze mięsa. Przyznawały też o 15 proc. częściej, że że znak PQS zachęca je do zakupu wieprzowiny.