Jak firma lotnicza ma przetrwać w Europie Wschodniej

Przewozy powietrzne ułatwiają rozwój gospodarki każdego kraju. Władze muszą jednak zadbać o dobrą kondycję firm.

Publikacja: 16.09.2013 00:19

To wnioski z  konferencji Partnerstwo Lotnicze w Europie Wschodniej zorganizowanej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Powietrznego (IATA). Tony Tyle,dyrektor generalny IATA, nie ukrywa,że jest zwolennikiem ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez transport lotniczy, ale z drugiej strony przestrzega rządy naszego regionu przed pochopnym akceptowaniem wszelkich porozumień, które ostatecznie okażą się niekorzystne dla rozwoju ich linii lotniczych.

– Rozwiązanie musi być globalne, a nie regionalne, czy nawet kontynentalne, narzucone przez jakiś kraj bądź grupę krajów – uważa. Jego zdaniem wprowadzenie rozwiązań lokalnych grozi pełnowymiarową wojną handlową.   Tyler nie ukrywa, że linie lotnicze w Europie Wschodniej są znacznie słabsze, niż ich konkurenci na Zachodzie, ponieważ wleciały na międzynarodowe rynki wówczas, gdy przewoźnicy zachodnioeuropejscy byli już silni.

Do tego jeszcze, zwłaszcza w przypadku przewoźników regionalnych, dochodzi konkurencja ze strony transportu kolejowego. Według Tylera, porozumienie o prawach pasażerów także musi być skoordynowane globalnie, a nie lokalnie. Dzisiaj w Europie wszelkie  odszkodowania należne pasażerom mogą   doprowadzić do bankructwa linii.

– Nie może być tak, że przewoźnik odpowiadający za pierwszy  etap podróży, kiedy po przesiadkach coś pójdzie nie tak,  musi  wypłacić odszkodowanie za wszystkie kolejne nieudane rejsy – twierdzi szef IATA.

I wreszcie kłopot ze Wspólnym Europejskim Niebem (SES), którego chcą linie lotnicze, ale nie regulatorzy ruchu w Europie.

– Bez tego nie może być mowy o konkurencyjności linii w Europie Wschodniej – uważa  Tony Tyler. I namawia linie na wywarcie presji za wprowadzeniem wspólnego nieba. Zaś o samych liniach mówi, że bez zmiany modelu biznesowego nie mają szans na przetrwanie.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?