Jak firma lotnicza ma przetrwać w Europie Wschodniej

Przewozy powietrzne ułatwiają rozwój gospodarki każdego kraju. Władze muszą jednak zadbać o dobrą kondycję firm.

Publikacja: 16.09.2013 00:19

To wnioski z  konferencji Partnerstwo Lotnicze w Europie Wschodniej zorganizowanej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Transportu Powietrznego (IATA). Tony Tyle,dyrektor generalny IATA, nie ukrywa,że jest zwolennikiem ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez transport lotniczy, ale z drugiej strony przestrzega rządy naszego regionu przed pochopnym akceptowaniem wszelkich porozumień, które ostatecznie okażą się niekorzystne dla rozwoju ich linii lotniczych.

– Rozwiązanie musi być globalne, a nie regionalne, czy nawet kontynentalne, narzucone przez jakiś kraj bądź grupę krajów – uważa. Jego zdaniem wprowadzenie rozwiązań lokalnych grozi pełnowymiarową wojną handlową.   Tyler nie ukrywa, że linie lotnicze w Europie Wschodniej są znacznie słabsze, niż ich konkurenci na Zachodzie, ponieważ wleciały na międzynarodowe rynki wówczas, gdy przewoźnicy zachodnioeuropejscy byli już silni.

Do tego jeszcze, zwłaszcza w przypadku przewoźników regionalnych, dochodzi konkurencja ze strony transportu kolejowego. Według Tylera, porozumienie o prawach pasażerów także musi być skoordynowane globalnie, a nie lokalnie. Dzisiaj w Europie wszelkie  odszkodowania należne pasażerom mogą   doprowadzić do bankructwa linii.

– Nie może być tak, że przewoźnik odpowiadający za pierwszy  etap podróży, kiedy po przesiadkach coś pójdzie nie tak,  musi  wypłacić odszkodowanie za wszystkie kolejne nieudane rejsy – twierdzi szef IATA.

I wreszcie kłopot ze Wspólnym Europejskim Niebem (SES), którego chcą linie lotnicze, ale nie regulatorzy ruchu w Europie.

– Bez tego nie może być mowy o konkurencyjności linii w Europie Wschodniej – uważa  Tony Tyler. I namawia linie na wywarcie presji za wprowadzeniem wspólnego nieba. Zaś o samych liniach mówi, że bez zmiany modelu biznesowego nie mają szans na przetrwanie.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni