Drugi silnik Renaulta i AwtoWAZ

Renault-Nissan będzie produkować drugi silnik z AwoWAZ i postara się powstrzymać spadek sprzedaży Lady na rosyjskim rynku, który za 2 lata ma być większy od niemieckiego

Publikacja: 29.11.2013 16:15

Drugi silnik Renaulta i AwtoWAZ

Foto: Bloomberg

Produkcja planowanej od dawna jednostki 1,6 litra zacznie się w Togliatti w tych dniach, a wkrótce ruszy produkcja drugiego silnika benzynowego - zapowiedział szef Renaulta na Rosję, Bruno Ancelin.

Francuzi i ich japoński partner zwiększają udział rosyjskiego wsadu w ramach przygotowań do przejęcia kontroli nad producentem samochodów Lada, aby bronić łącznego udziału rynkowego 30 proc. przed Hyundaiem.

Sprzedaż samochodów w Rosji zmalała dotąd o 7 proc., bo w gospodarce nie Est najlepiej z powodu malejących dochodowy ze sprzedaży ropy i gazu w czasie, gdy kurs rubla zmalał do poziomu najniższego od 4 lat. Renault liczy jednak, że rynek odzyska za rok wzrost o 3,5 proc. po spadku w obecnym o 6-7 proc. do 2,8 mln pojazdów. - Takiego rodzaju mini-kryzysy zdarzały się już bez przekształcania w pełnowymiarowy - uważa Ancelin.

Popyt jest nadal duży w kraju, w którym ponad połowa używanych samochodów ma co najmniej 10 lat, więc w ciągu 2 lat sprzedaż w Rosji będzie większa niż w Niemczech - przewiduje Francuz.

Renault ma 43,4 proc. w Nissanie, w 2008 r. zapłacił  miliard dolarów za początkowe 25 proc. w AwtoWAZ. W czerwcu Carlos Ghosn został przewodniczącym rady nadzorczej rosyjskiej firmy samochodowej i zatrudnił b.szefa od zakupów w GM, Bo Anderssona, który kierował konkurencyjnym GAZ. Z końcem roku bedzie prezesem w Togliatti.

Nowy silnik 1,6 l znad Wolgi będzie montowany w pojazdach Renault Logan, SUV Duster i Sandero, Nissan Almera i Lada Largus.

Pierwsi w  Rosji

Inwestycja w fabrykę silników ogłoszona w 2011 r. uczyniła z Renaulta i Nissana pierwsze firmy zagraniczne, które postanowiły produkować układy napędowe w Rosji. Podobne plany Forda i Volkswagena sa spóźnione o jakieś dwa lata.

Moskwa zmusza firmy samochodowe do korzystania z lokalnych komponentów, aby zachowały konkurencyjność. Zgodnie z dekretem nr 166, producenci korzystający z ponad 60 proc. miejscowego wsadu otrzymują ulgi celne na pozostałą część. Zakupy w rublach także pomagają  zachować marżę, gdy  waluta ta słabnie.

Samochody Renaulta montowane  Rosji mają 70 proc. miejscowego wsadu, wobec ok.20 proc. w przypadku Toyoty, która ma 6,2 proc. udziału rynkowego. Malejąca sprzedaż Lady zmniejszyła po 10 miesiącach o 0,8 pkt do 29,6 proc. łączny udział rynkowy Renaulta, Nissana i AwtoWAZ, podczas gdy C.Ghosn założył 40 proc. w 2016 r.

W  tym roku sprzedaż Lady zmalała o 15 proc., bo nowe modele od 2011 r. - Kalina po liftingu, subkompakt Granta i minivan Largus, przemianowany tani Logan - nie przyjęły się. Zakładany przez Ghosna cel 40 proc. jest dodatkowo zagrożony przez Hyundaia i Kia, które zwiększyły łączny udział w rynku do 13,8 z 12,4 proc.

Dynamika Renaulta i Nissana pokryje prawdopodobny niedobór wkładu Lady w cel planowany przez sojusz zanim nowe modele powstałe na podstawie wspólnej technologii przywrócą blask rosyjskiej marce - stwierdził Ancelin. - Rosyjscy konsumenci są patriotami i będą kupować  krajową marke, o ile  zaoferuje  im co trzeba - dodał wskazując na nową popularność furgonetki GAZelle po liftingu z 2010 r. - Dokonał tego Bo Andersson. Jesteśmy pewni, że teraz zrobi to, co należy - powiedział Francuz.

Produkcja planowanej od dawna jednostki 1,6 litra zacznie się w Togliatti w tych dniach, a wkrótce ruszy produkcja drugiego silnika benzynowego - zapowiedział szef Renaulta na Rosję, Bruno Ancelin.

Francuzi i ich japoński partner zwiększają udział rosyjskiego wsadu w ramach przygotowań do przejęcia kontroli nad producentem samochodów Lada, aby bronić łącznego udziału rynkowego 30 proc. przed Hyundaiem.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi