Unia chce zmienić zasady promocji żywności

Bruksela nie chce, aby rządy wspierały promocję żywności.

Publikacja: 10.12.2013 10:00

Unia chce zmienić zasady promocji żywności

Foto: Bloomberg

Ponad 70 mln euro, czyli około 290 mln zł, warte są 23 polskie kampanie promujące żywność, na które do tej pory zgodziła się Komisja Europejska. Kwota ta wkrótce pójdzie w górę. We wrześniu br. do Agencji Rynku Rolnego trafiło pięć kolejnych wniosków. Ich budżety przekraczają 17 mln euro.

Tak dobre wyniki Polski w promowaniu żywności mogą się jednak wkrótce skończyć. Bruksela planuje bowiem rewolucję, która może uderzyć szczególnie mocno w naszych producentów.

Eksport ucierpi

Dziś kraje członkowskie mogą sfinansować 30 proc. wartości kampanii promującej żywność na terenie Unii Europejskiej lub poza Wspólnotą. Połowę potrzebnej kwoty daje Komisja Europejska, producenci muszą dołożyć tylko 20 proc.

W projekcie rozporządzenia, które ujrzało światło dzienne w listopadzie br., Bruksela proponuje jednak, że będzie pokrywać 50 lub 60 proc. kosztów (wówczas gdy programy promocyjne byłyby przygotowywane przez producentów z kilku krajów). Resztę będą musieli zdobyć sami producenci.

Bruksela proponuje zmianę sposobu finansowania projektów, bo chce wyłącznie sama decydować, które miałyby zostać zrealizowane. Teraz wstępną selekcję robią kraje członkowskie, w Polsce zajmuje się tym Agencja Rynku Rolnego.

Stanowisko polskiego rządu w sprawie unijnego projektu ma być gotowe do końca tego roku. Jak dowiedziała się „Rz", jego koncept, autorstwa resortu rolnictwa, trafił już do Komitetu ds. Europejskich.

Jeżeli zostanie zaakceptowany przez pozostałe resorty, wówczas Polska nie poprze ograniczeń w dofinansowywaniu programów promocyjnych przez kraje członkowskie.

– Wycofanie możliwości pokrywania 30 proc. kosztów programów promocyjnych z budżetów krajowych będzie niekorzystne dla naszych producentów. Ich możliwości finansowe są ograniczone, co może spowodować mniejszą aktywność, a w efekcie negatywnie przełoży się na polski eksport rolno-spożywczy – komentuje Dariusz Goszczyński, zastępca dyrektora Departamentu Promocji i Komunikacji w Ministerstwie Rolnictwa. – W podobnym tonie wypowiada się większość państw członkowskich UE .

Unijny projekt budzi także kontrowersje wśród producentów.

– Zebranie 20 proc. budżetów programów promocyjnych jest możliwe dzięki temu, że istnieją krajowe fundusze promocji. Wkład sięgający 50 proc. będzie dla nas nieosiągalny, dlatego Polska nie może zgodzić się na promocję Komisji Europejskiej – apeluje Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego – UPEMI.

Koniec wsparcia rządowego oznacza, że znikną także – finansowane w połowie przez kraje, a w połowie przez Unię – programy promujące produkty objęte certyfikacją unijną. Należą do nich produkty regionalne i ekologiczne. W Polsce ten rynek nadal raczkuje, dlatego kampanie informujące są szczególnie ważne.

Komisja Europejska chce także co roku określać – na podstawie analizy rady doradczej – które produkty i w jakich regionach promować. Kampanie miałyby realizować te organizacje, które w przetargu publicznym złożą najlepszy i zarazem najtańszy projekt promocyjny. Urzędnicy w Brukseli chcą w ten sposób wyeliminować przypadkowe kampanie.

– Polska ma nadal za słabe struktury unijne, obawiam się więc, że zostaniemy zdominowani przez takie kraje, jak Niemcy czy Francja – uważa Wiesław Różański.

Będzie więcej pieniędzy

Nie wszystkie propozycje Brukseli budzą jednak kontrowersje. – To dobrze, że Komisja Europejska przywiązuje coraz większą wagę do promocji żywności i chce zwiększyć wydatki na ten cel – mówi Dariusz Goszczyński.

Do 2020 r. roczne wydatki unijne na promocję żywności miałyby wzrosnąć do 200 mln euro, z 61,5 mln euro w 2013 r.

Nowe przepisy dotyczące promocji żywności mają wejść za dwa lata.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Ponad 70 mln euro, czyli około 290 mln zł, warte są 23 polskie kampanie promujące żywność, na które do tej pory zgodziła się Komisja Europejska. Kwota ta wkrótce pójdzie w górę. We wrześniu br. do Agencji Rynku Rolnego trafiło pięć kolejnych wniosków. Ich budżety przekraczają 17 mln euro.

Tak dobre wyniki Polski w promowaniu żywności mogą się jednak wkrótce skończyć. Bruksela planuje bowiem rewolucję, która może uderzyć szczególnie mocno w naszych producentów.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca