Jak wyjaśnia w przesłanym komunikacie prezes Remontowa Shipbuilding SA Andrzej Wojtkiewicz, najnowszej generacji statki typu PSV (Platform Supply Vessel) przeznaczone do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego będą budowane dla firmy Siem Offshore Contractors, jednego z czołowych operatorów takich statków na Morzu Północnym.
Zakontraktowane jednostki przeznaczone będą do eksploatacji na obszarze Norweskiego Szelfu Kontynentalnego przy obsłudze morskich pól naftowych. Statki będą zaopatrywać morskie instalacje poszukiwawczo-wydobywcze w niezbędne części zamienne, narzędzia, oprzyrządowanie, paliwo, chemikalia, żywność i wodę pitną. Będą mogły być wykorzystywane też do transportu członków załóg obsługiwanych instalacji.
Statki o długości 89 metrów, pokładzie roboczym 970 m kw. i nośności 5500 DWT będą obsługiwane przez 25-osobową załogę. Będą wyposażone w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne, w tym rozbudowany system dynamicznego pozycjonowania DP2, system do zwalczania pożarów oraz system do usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych, czy prowadzenia akcji ratowniczych dla 300 osób. Zastosowanie napędu gazowo-elektrycznego pozwoli ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
Koncepcję statku oraz dokumentację techniczną wykona norweskie biuro Wartsila Ship Design. Pierwsza z zamówionych jednostek ma być przekazana armatorowi w trzecim kwartale 2015 roku, ostatnia - w drugim kwartale 2016 roku.
Stocznia Remontowa Shipbuilding SA (dawna Stocznia Północna) jest jedyną stocznią w Polsce budującą kompletnie wyposażone statki. Przychody zakładu za 2012 rok wyniosły ponad 0,5 mld zł. Oprócz jednostek do obsługi morskiego przemysłu wydobywczego wykonuje także m.in. promy pasażersko-samochodowe oraz tzw. kablowce do układania kabli podmorskich.