Reklama

Superjumbo mogą lądować w Indiach

Indie zniosły zakaz lądowania na terenie kraju samolotów A380, co pozwoli takim liniom jak Singapore Airlines czy Emirates używać superjumbo w lotach do drugiego najludniejszego kraju świata

Publikacja: 27.01.2014 17:47

Superjumbo mogą lądować w Indiach

Foto: Bloomberg

Największe samoloty cywilne na świecie będą mogły korzystać z 4 głównych lotnisk -  w Delhi, Mumbaju, Bangalore i Hyderabadzie - które są wyposażone w sprzęt do ich obsługi.

"Użytkowanie A380 pomoże lotniskom osiągnąć większe przychody, zapewni podróżnym bardziej komfortowe i luksusowe warunki oraz przyczyni się do liberalizacji środowiska lotnictwa cywilnego w Indiach" - stwierdza komunikat resortu lotnictwa cywilnego.

Zakaz wobec A380 wprowadzono z powodu obaw, że zagraniczne linie lotnicze przejmą dużą część ruchu międzynarodowego, co zaszkodziłoby państwowej Air India. Superjumbo może zabrać w wersji bez klas ponad 800 pasażerów, a w wersji 3 klas ponad 500.

Resort lotnictwa ujawnił, że Singapore Airlines, Emirates i Lufthansa wyraziły zainteresowanie używaniem A380 Indii na różnych trasach międzynarodowych.

- Dokonamy oceny naszych istniejących połączeń i liczymy na obsługiwanie w bliskiej przyszłości podróżnych indyjskich - stwierdził rzecznik Emirates. Dodał, że decyzja będzie zależeć od popytu.

Reklama
Reklama

Rzecznik Lufthansy powiedział, że przewoźnik przyjrzy się możliwości używania A380 w lotach do Indii, ale na razie nie ma takiego planu. Niemcy mają dziesięć superjumbo.

SIA, która przygotowuje pełną ofertę przewozów w Indiach w ramach spółki j.v. z Tata Group zapowiedziała, że zastanowi się nad lataniem A380 do tego kraju.

Na zmianie decyzji skorzystają także British Airways, która ma już superjumbo i lata do Indii, a ponadto klienci Airbusa, Etihad i Qatar Airways po odebraniu zamówionych A380. Etihad kupił w 2013 r. udział 24 proc. w indyjskiej Jet Airways i obaj przewoźnicy rozbudowują sieć połączeń.

Konsultacje z zainteresowanymi

Rosnące dochody pozwalają coraz większej liczbie mieszkańców Indii latać po kraju. Jego ludność liczy 1,25 mld, a łączny transport pasażerski ma zwiększyć się trzykrotnie do 2020 r. do 452 mln ludzi.

Władze przeprowadziły konsultacje z szefami obsługi naziemnej i służby imigracyjnej przed ogłoszeniem zmiany przepisów o A380 - podał wcześniej minister lotnictwa, Ajit Singh. Jego resort wyjaśnił, że decyzję podjęto po zasięgnięciu opinii urzędu transportu cywilnego, Air India i państwowego operatora lotnisk Airports Authority of India. AAI zarządza 125 lotniskami w kraju, a czterema mającymi wyposażenie do obsługi A380 - firmy z sektora prywatnego.

Szef działu lotniczo-wojskowego indyjskiej KPMG, Amber Dubey uważa, że wejście superjumbo przyczyni się do obniżenia cen biletów, zwiększenia konkurencyjności indyjskiego sektora turystyki, nie mówiąc o poprawie sprawności lotnisk.

Reklama
Reklama

Żaden z indyjskich przewoźników nie zamówił A380; uziemiony Kingfisher Airlines anulował kupno superjumbo - ujawnił niedawno Airbus.

Największe samoloty cywilne na świecie będą mogły korzystać z 4 głównych lotnisk -  w Delhi, Mumbaju, Bangalore i Hyderabadzie - które są wyposażone w sprzęt do ich obsługi.

"Użytkowanie A380 pomoże lotniskom osiągnąć większe przychody, zapewni podróżnym bardziej komfortowe i luksusowe warunki oraz przyczyni się do liberalizacji środowiska lotnictwa cywilnego w Indiach" - stwierdza komunikat resortu lotnictwa cywilnego.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama