Superjumbo mogą lądować w Indiach

Indie zniosły zakaz lądowania na terenie kraju samolotów A380, co pozwoli takim liniom jak Singapore Airlines czy Emirates używać superjumbo w lotach do drugiego najludniejszego kraju świata

Publikacja: 27.01.2014 17:47

Superjumbo mogą lądować w Indiach

Foto: Bloomberg

Największe samoloty cywilne na świecie będą mogły korzystać z 4 głównych lotnisk -  w Delhi, Mumbaju, Bangalore i Hyderabadzie - które są wyposażone w sprzęt do ich obsługi.

"Użytkowanie A380 pomoże lotniskom osiągnąć większe przychody, zapewni podróżnym bardziej komfortowe i luksusowe warunki oraz przyczyni się do liberalizacji środowiska lotnictwa cywilnego w Indiach" - stwierdza komunikat resortu lotnictwa cywilnego.

Zakaz wobec A380 wprowadzono z powodu obaw, że zagraniczne linie lotnicze przejmą dużą część ruchu międzynarodowego, co zaszkodziłoby państwowej Air India. Superjumbo może zabrać w wersji bez klas ponad 800 pasażerów, a w wersji 3 klas ponad 500.

Resort lotnictwa ujawnił, że Singapore Airlines, Emirates i Lufthansa wyraziły zainteresowanie używaniem A380 Indii na różnych trasach międzynarodowych.

- Dokonamy oceny naszych istniejących połączeń i liczymy na obsługiwanie w bliskiej przyszłości podróżnych indyjskich - stwierdził rzecznik Emirates. Dodał, że decyzja będzie zależeć od popytu.

Rzecznik Lufthansy powiedział, że przewoźnik przyjrzy się możliwości używania A380 w lotach do Indii, ale na razie nie ma takiego planu. Niemcy mają dziesięć superjumbo.

SIA, która przygotowuje pełną ofertę przewozów w Indiach w ramach spółki j.v. z Tata Group zapowiedziała, że zastanowi się nad lataniem A380 do tego kraju.

Na zmianie decyzji skorzystają także British Airways, która ma już superjumbo i lata do Indii, a ponadto klienci Airbusa, Etihad i Qatar Airways po odebraniu zamówionych A380. Etihad kupił w 2013 r. udział 24 proc. w indyjskiej Jet Airways i obaj przewoźnicy rozbudowują sieć połączeń.

Konsultacje z zainteresowanymi

Rosnące dochody pozwalają coraz większej liczbie mieszkańców Indii latać po kraju. Jego ludność liczy 1,25 mld, a łączny transport pasażerski ma zwiększyć się trzykrotnie do 2020 r. do 452 mln ludzi.

Władze przeprowadziły konsultacje z szefami obsługi naziemnej i służby imigracyjnej przed ogłoszeniem zmiany przepisów o A380 - podał wcześniej minister lotnictwa, Ajit Singh. Jego resort wyjaśnił, że decyzję podjęto po zasięgnięciu opinii urzędu transportu cywilnego, Air India i państwowego operatora lotnisk Airports Authority of India. AAI zarządza 125 lotniskami w kraju, a czterema mającymi wyposażenie do obsługi A380 - firmy z sektora prywatnego.

Szef działu lotniczo-wojskowego indyjskiej KPMG, Amber Dubey uważa, że wejście superjumbo przyczyni się do obniżenia cen biletów, zwiększenia konkurencyjności indyjskiego sektora turystyki, nie mówiąc o poprawie sprawności lotnisk.

Żaden z indyjskich przewoźników nie zamówił A380; uziemiony Kingfisher Airlines anulował kupno superjumbo - ujawnił niedawno Airbus.

Największe samoloty cywilne na świecie będą mogły korzystać z 4 głównych lotnisk -  w Delhi, Mumbaju, Bangalore i Hyderabadzie - które są wyposażone w sprzęt do ich obsługi.

"Użytkowanie A380 pomoże lotniskom osiągnąć większe przychody, zapewni podróżnym bardziej komfortowe i luksusowe warunki oraz przyczyni się do liberalizacji środowiska lotnictwa cywilnego w Indiach" - stwierdza komunikat resortu lotnictwa cywilnego.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
NATO wzmacnia swoją północ. Gdzie pojawią się kolejne wojska sojuszników?
Biznes
Rekordowa liczba odwiedzających Warszawę
Biznes
Nvidia znów najwięcej wartą spółką na świecie. Mimo zamknięcia rynku chińskiego
Biznes
Szczyt NATO, zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach i nowy podatek bankowy
Materiał Promocyjny
Z pieluszek produkowanych w warszawskiej fabryce Procter & Gamble korzystają miliony dzieci na całym świecie