Reklama
Rozwiń

Sprzedaż samochodów w styczniu - nowe nadzieje

Styczeń w motoryzacji był zły dla Amerykanów z powodu ostrej zimy. Japończycy muszą kupować, kiedy jest taniej. Europejczycy mają nadzieję na dawno oczekiwaną poprawę

Publikacja: 04.02.2014 18:10

USA

Ostry atak zimy po drugiej stronie Atlantyku spowodował spadek sprzedaży samochodów  osobowych i furgonetek (trucków) o 3,1 proc. do 1,01 mln - wynika z danych firmy Autodata. - Pogoda wyraźnie zaszkodziła i to nie tylko w regionach tradycyjnie z dużym mrozem - stwierdziła Jessica Caldwell z portalu Edmunds.com. Kilka regionów w USA, zwłaszcza wschodnie, ucierpiało  na skutek kolejnych fal mrozów, co powodowało zamykanie sklepów, urzędów, szkół i restauracji. - Spodziewamy się,  że większość straconej sprzedaży zostanie odrobiona w lutym -  uważają analitycy z JP Morgan.

General Motors zmniejszył sprzedaż o 12 proc. do 171 486 pojazdów, bo ucierpiały wszystkie jego marki: Chevrolet -13,3 proc., Buick -1,4, GMC -10 i Cadillac - 13,2. Ford sprzedał 113 721 sztuk (-7 proc.), bo wszystkie jego  limuzyny były mniej popularne, poza Mustangiem, który zyskał 7,6 proc. i Lincolnem, który zanotował skok o 43 proc. i był to jego najlepszy styczeń od 4 lat.

Także Toyota nie uniknęła skutków niepogody, zmniejszając sprzedaż o 7,2 proc. do 146 365, a  Honda o 2,1 proc. do 91 631 sztuk.

Obronną ręką wyszły za to Chrysler (+8 proc. do 127 183), Nissan (+11,8 proc. do 90 470)  i BMW (+10,5 proc. do 18 253). Największą popularnością u wszystkich producentów cieszyły się auta 4x4 i tzw.pick-upy.

Mimo falstartu sektor podtrzymał prognozę rocznej sprzedaży 16-16,5 mln sztuk, co byłoby rekordem od 2007 r., gdy sprzedano 16,2 mln.

Japonia

Perspektywa wejścia w  życie od nowego roku, od 1 kwietnia wyższego podatku VAT 8 proc. (obecnie  5 proc.) wywołała run na salony. Sprzedaż nowych samochodów (bez małolitrażowych), autobusów i ciężarówek skoczyła o 27,5 proc. do 292 446 -  264 278 osobowych (+28 proc.), 27 587 ciężarówek i furgonetek (+24,4) i 581 autobusów (-4,6). Jeśli wziąć pod uwagę maluchy do 660 cm, to  wzrost był jeszcze wiekszy , bo  sprzedano ich 203 659 (+32,1 proc.).

Analitycy przewidują, że w I kwartale 2014 r. rynek w  Japonii będzie bardzo prężny z powodu stawki VAT. Wskaźniki gospodarcze podane ostatnio świadczą o poprawie klimatu do interesów w tym kraju, na co wpłynęły kolejne plany pobudzania gospodarki sumą 70 mld euro ,a następnie 35 mld przez rząd premiera Shinzo Abe.

Niemcy

Największy rynek europejski zwiększył się o ponad 6 proc. - informowano nieoficjalnie przed komunikatem urzędu motoryzacji KBA. To trzecia miesięczna poprawa w ostatnich 4 miesiącach osiągnięta w dużym stopniu dzięki  rabatom cenowym.

-  Główne dane wyglądają  imponująco, ale zysk na sztuce maleje. Rynek jest mocno napięty - stwierdził Ernst-Robert Nouverten prowadzący 2 salony Volkswagena koło Kolonii.

VDA przewidywała jednak na początku grudnia, że po raz pierwszy od 3 lat sprzedaż w całym 2014 r. wyniesie ok 3 mln sztuk wobec 2,95 mln w 2013 r

Poprawa w Niemczech, a  także we Francji, Hiszpanii i Włoszech wskazuje,  że Europa może nareszcie spodziewać się ożywienia rynku po 6 latach spadku.

Francja

Francja zaczęła rok skromnie, poprawą o 0,5 proc. do 125 477 pojazdów, ale styczeń był piątym kolejnym miesiącem wzrostu. Szczególnie zadowolone powinny być obie firmy rodzime. Renault zanotował skok o 12,4 proc. do 125 477 sztuk dzięki Capturowi i rodzinie modeli Daci (+18). PSA Peugeot Citroen wypadł skromniej, z wynikiem 6 proc. (Peugeot +7, Citrron +4,7), ale w jego trudnej sytuacji finansowej było to dużym sukcesem.

Rywale zagraniczni notowali straty w sprzedaży - grupa VW o 9,1 proc. do 15 286 szt. (Seat -13,9, Skoda +4,5), Ford o 19,1, GM  o 8,3 (tracił Opel, zyskał Chevrolet), Hyundai i Kia o 27, Mercedes o 38,9, BMW o 7 i Audi o 0,5 proc. Zyskały tylko Toyota o 10,5 proc. i Nissan o 3.

Włochy

Czwarty rynek w  Europie miał drugi miesiąc lekkiej poprawy, o 3,24 proc. po 1,95 proc. w grudniu, pierwszy raz od sierpnia 2011. W całym 2013 r. Włosi kupili jednak o 7,03 proc. mniej.  W styczniu nowe samochody  stanowiły zaledwie 24,65 proc. całego rynku (477 825), reszta to były auta używane.

Grupa Fiat Chrysler Automobiles sprzedała 33 300 sztuk (-2,6 proc.) i zmniejszyła udział w rynku o 1,7 pkt do 28,3 proc.

Hiszpania

Rządowe dopłaty za złomowanie starych pojazdów zapewniły piąty miesiąc zwiększonej sprzedaży - o 7,6 proc. do 53 436 - podała organizacja producentów ANFAC. Spodziewa się,  że dzięki planowi PIVE (dopłat) rynek w całym roku zwiększy się o 11 proc. do 800 tys. nowych pojazdów.

Liderem na rynku jest nadal  Volkswagen, przed Peugeotem, Citroenem, Seatem i Oplem. - Prawdziwa zmiana  na rynku nastąpi jednak, gdy ożywienie gospodarki  znajdzie odzwierciedlenie w portfelach rodzin, a dostęp do kredytów stanie się łatwiejszy - uważa szef organizacji dealerów Ganvam, Jose Antonio Sanchez Torres.

Polska

W styczniu nastąpił wzrost sprzedaży na naszym rynku o 8 proc. do 32 316 sztuk, po skoku o 25 w grudniu - podał Samar. Największą popularnością cieszyły się samochody VW, Skody, Toyoty i Forda.

USA

Ostry atak zimy po drugiej stronie Atlantyku spowodował spadek sprzedaży samochodów  osobowych i furgonetek (trucków) o 3,1 proc. do 1,01 mln - wynika z danych firmy Autodata. - Pogoda wyraźnie zaszkodziła i to nie tylko w regionach tradycyjnie z dużym mrozem - stwierdziła Jessica Caldwell z portalu Edmunds.com. Kilka regionów w USA, zwłaszcza wschodnie, ucierpiało  na skutek kolejnych fal mrozów, co powodowało zamykanie sklepów, urzędów, szkół i restauracji. - Spodziewamy się,  że większość straconej sprzedaży zostanie odrobiona w lutym -  uważają analitycy z JP Morgan.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Biznes
Miliardy na światłowody w Polsce. Hurtowy operator skusił banki
Biznes
Słowacja i Węgry blokują sankcje, suwerenność cyfrowa UE i spadek cen mieszkań
Biznes
NATO wzmacnia swoją północ. Gdzie pojawią się kolejne wojska sojuszników?
Biznes
Rekordowa liczba odwiedzających Warszawę
Biznes
Nvidia znów najwięcej wartą spółką na świecie. Mimo zamknięcia rynku chińskiego