Wśród oskarżonych o nielegalne ustalenie cen znaleźli się m.in. największy producent łożysk dla branży motoryzacyjnej SKF AB oraz jego główny konkurent Schaeffler AG, który musiał zapłacić najwyższą kwotę za udział w kartelu cenowym – 370,5 mln euro. Na SKF przypadło 315,1 mln euro kary, NTN kolejne 201,4 mln euro, NSK 62,4 mln euro, a firma Naji-Fujikoshi ok. 4 mln.

Kary uniknął za to koncern Jtekt, który zdradził Unii istnieje zmowy cenowej.

- Dzisiejsza decyzja jest kamieniem milowym w staraniach Komisji Europejskiej w celu wyeliminowania karteli na rynku części samochodowych, po uprzednich karach nałożonych na producentów kabli i pianki używanej w fotelach – powiedział Joaquin Almunia, komisarz ds. konkurencji.

Podejrzane o ustalenie cen firmy, które decydują się na ugodę. mogą zwykle liczyć na redukcję potencjalnej kary za udział w kartelu o 10 proc. Jeszcze łagodniej Bruksela traktuje tych, którzy decydują się na współpracę z Komisją ds. ochrony konkurencji.