Reklama

Polskie startupy bez kompleksów wobec Zachodu

83 proc. młodych polskich przedsiębiorców wierzy w swój pomysł i jego realizację w skali międzynarodowej. Co szósty już nawet był ze swoim startupem za granicą

Publikacja: 06.06.2014 12:32

Polskie startupy bez kompleksów wobec Zachodu

Foto: Bloomberg

Zaradny 27-latek,  który realizuje już swój trzeci pomysł  – to statystyczny polski startupowiec – tak wynika z badania, które  wśród  prawie stu młodych przedsiębiorców przeprowadził akcelerator biznesu Business Link, wspierający rozwój firm.

Co motywuje młodych ludzi do realizacji biznesowych planów i zakładania firm? Jak wynika z badania, rzadko jest to chęć szybkiego wzbogacenia się, nawet jeśli deklaruje ją  co czwarty startupowiec.  Znacznie więcej jednak – bo ośmiu na dziesięciu młodych przedsiębiorców - motywuje chęć niezależności. Istotna jest też potrzeba twórczości, która skłoniła do startu w biznesie 57 proc. z nich

Młodzi ludzie są nie tylko kreatywni, ale też pełni optymizmu  i odwagi, choć bez specjalnych złudzeń.

Niemal 90 proc. ocenia, że teraz jest dobry czas na zakładanie własnego biznesu a siedmiu na dziesięciu uważa, że Polska jest do tego dobrym miejscem. Podobnie jak duzi przedsiębiorcy i zagraniczni inwestorzy, także założyciele startupów doceniają coraz lepszą sytuację gospodarczą kraju, chłonny rynek, dostęp do wielu wykształconych specjalistów i  rosnący wybór inicjatyw wspierających  rozwój młodych biznesów.

Z drugiej strony jednak zdecydowana większość, bo 68 proc. z nich ocenia, że polski rząd nie pomaga startupom. I wskazują dość długa listę  barier  rozwoju, na czele z wysokimi obciążeniami podatkowymi. Jak ocenia Andrzej Różycki, partner  w Tar Heel Capital (firmie zarządzającej funduszami private equity), Polska z perspektywy skomplikowanego systemu podatkowego i prawnego może wydawać się trudnym miejscem do rozpoczynania biznesu. Mimo to  widać rzeszę młodych ludzi, którzy próbują sił w biznesie. - To, czego  nie ułatwia biurokracja, robi sama gospodarka, która dzięki nowym technologiom obniża bariery kapitałowe, dostarcza wiedzy i inspiracji. Z pewnością trudniej jest dziś utrzymać rodzinę prowadząc sklep spożywczy, niż było to jeszczekilkanaście lat temu, ale jest łatwiej, niż było kiedykolwiek, osiągnąć globalny sukces –ocenia Różycki.

Reklama
Reklama

Dariusz Żuk,prezes fundacji Polska Przedsiębiorcza,  do której  należy Business Link, jest przekonany, że za 25 lat Polska  będzie  krajem sukcesu, znanym z tysięcy firm stworzonych przez Polaków rozwiązujących globalne potrzeby ludzi w najlepszy możliwie sposób.

W badaniu widać, iż większość  startupowców nie ma kompleksów wobec z Zachodu, choć ośmiu na dziesięciu dostrzega tu spore różnice - niestety na naszą niekorzyść. Widzą, że na Zachodzie jest większy kapitał do inwestycji, firmy bardziej otwarte na współpracę ze startupami a tzw. instytucje otoczenia biznesu bardziej przyjazne. Wielu z nich ma zresztą chęci do wyjazdu za granicę, by zyskać praktyczną wiedzę potrzebną do prowadzenia firmy. Tym bardziej, że 67 proc. jako swój cel wskazuje pozycję rynkowego lidera.

Problemem w osiągnięciu tego celu może być niedostatek  biznesowej wiedzy. Młodzi ludzie nie dostają jej na uczelniach - jedynie siedmiu na stu badanych oceniło, że polskie uczelnie przygotowują do prowadzenia biznesu.

Gdzie się więc go uczą? Jak wynika z badania najwięcej, bo trzy czwarte młodych przedsiębiorców, uczy się głównie na własnych błędach. Dwa razy rzadziej sięgają po książki biznesowe, oraz wykłady i warsztaty trenerów biznesu. Co piąty zaś bazuje na doświadczeniach bliskich i rodziny.

Zaradny 27-latek,  który realizuje już swój trzeci pomysł  – to statystyczny polski startupowiec – tak wynika z badania, które  wśród  prawie stu młodych przedsiębiorców przeprowadził akcelerator biznesu Business Link, wspierający rozwój firm.

Co motywuje młodych ludzi do realizacji biznesowych planów i zakładania firm? Jak wynika z badania, rzadko jest to chęć szybkiego wzbogacenia się, nawet jeśli deklaruje ją  co czwarty startupowiec.  Znacznie więcej jednak – bo ośmiu na dziesięciu młodych przedsiębiorców - motywuje chęć niezależności. Istotna jest też potrzeba twórczości, która skłoniła do startu w biznesie 57 proc. z nich

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Biznes
Putin zamyka Rosjan w Rosji. Wracają czasy komunistycznej izolacji
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Reklama
Reklama