Reklama
Rozwiń
Reklama

Michelin jedzie coraz lepiej

Za pierwsze półrocze zysk oponiarskiego koncernu był dużo wyższy aniżeli rok temu. Zmniejszyło się za to zadłużenie i wydatki na płace pracowników.

Publikacja: 30.07.2014 12:48

Michelin jedzie coraz lepiej

Foto: Bloomberg

W pierwszej połowie 2014 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 9,7 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,16 mld euro. Zysk netto - 624 mln euro był o 117 mln euro wyższy rok do roku. Zmniejszyły się natomiast wydatki na wynagrodzenia pracowników a także zadłużenie netto (wynosi 892 mln euro).

Grupa Michelin oczekuje w II połowie roku utrzymania popytu na opony do samochodów osobowych i ciężarowych na rynkach rozwiniętych oraz w Chinach. Na pozostałych rynkach oczekiwane jest zmniejszenie popytu, szczególnie w segmencie oryginalnego wyposażenia. W segmencie opon przemysłowych spodziewany jest wzrost.

Michelin zamierza w całym 2014 r. poprawić uzyskiwaną marżę, zachowując równowagę pomiędzy polityką cenową a kosztami surowców. Konkurencyjność Grupy jest utrzymywana zgodnie z założeniami.

Michelin podtrzymuje swoje cele na ten rok: wzrost zysku operacyjnego, uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11 proc. i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.

Francuskie opony (przypomnijmy, że największa fabryka jak i centrum magazynowo-dystrybucyjne koncernu mieście się w Olsztynie) najlepiej sprzedawały się w Azji (+7 proc.) a dużo grzej w Ameryce południowej (-18 proc.) i Europie Wschodniej (-5 proc.) tu ze względu na sytuację polityczną. W sumie w Europie wolumen sprzedaży opon w I połowie 2014 roku wzrósł o 6 proc. W Ameryce Północnej odnotowano wzrost sprzedaży o 3 proc., co było efektem wyższej sprzedaży samochodów.

Reklama
Reklama

W Azji sprzedaż urosła o 7 proc., na co wpływ miały wzrosty m.in. na rynku chińskim (10 proc.). W Japonii wolumen sprzedaży był stymulowany wzmożonymi zakupami przed podwyżką VAT, która nastąpiła 1 kwietnia. Z kolei w regionie Azji Południowo-Wschodniej wolumen sprzedaży spadł o 8 proc., co było spowodowane niestabilną sytuacją polityczną w Tajlandii.

W Ameryce Południowej widoczny był spadek wolumenu sprzedaży o 18 proc. Jednym z powodów tej sytuacji było spowolnienie sprzedaży samochodów związane z Mistrzostwami Świata w piłce nożnej. W Argentynie na słabą sprzedaż wpływały podwyżki podatków, restrykcje importowe oraz dewaluacja lokalnej waluty.

W pierwszej połowie 2014 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 9,7 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,16 mld euro. Zysk netto - 624 mln euro był o 117 mln euro wyższy rok do roku. Zmniejszyły się natomiast wydatki na wynagrodzenia pracowników a także zadłużenie netto (wynosi 892 mln euro).

Grupa Michelin oczekuje w II połowie roku utrzymania popytu na opony do samochodów osobowych i ciężarowych na rynkach rozwiniętych oraz w Chinach. Na pozostałych rynkach oczekiwane jest zmniejszenie popytu, szczególnie w segmencie oryginalnego wyposażenia. W segmencie opon przemysłowych spodziewany jest wzrost.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama