Michelin jedzie coraz lepiej

Za pierwsze półrocze zysk oponiarskiego koncernu był dużo wyższy aniżeli rok temu. Zmniejszyło się za to zadłużenie i wydatki na płace pracowników.

Publikacja: 30.07.2014 12:48

Michelin jedzie coraz lepiej

Foto: Bloomberg

W pierwszej połowie 2014 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 9,7 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,16 mld euro. Zysk netto - 624 mln euro był o 117 mln euro wyższy rok do roku. Zmniejszyły się natomiast wydatki na wynagrodzenia pracowników a także zadłużenie netto (wynosi 892 mln euro).

Grupa Michelin oczekuje w II połowie roku utrzymania popytu na opony do samochodów osobowych i ciężarowych na rynkach rozwiniętych oraz w Chinach. Na pozostałych rynkach oczekiwane jest zmniejszenie popytu, szczególnie w segmencie oryginalnego wyposażenia. W segmencie opon przemysłowych spodziewany jest wzrost.

Michelin zamierza w całym 2014 r. poprawić uzyskiwaną marżę, zachowując równowagę pomiędzy polityką cenową a kosztami surowców. Konkurencyjność Grupy jest utrzymywana zgodnie z założeniami.

Michelin podtrzymuje swoje cele na ten rok: wzrost zysku operacyjnego, uzyskanie wskaźnika ROCE na poziomie ponad 11 proc. i osiągnięcie ponad 500 mln euro dodatnich przepływów pieniężnych, utrzymując jednocześnie wydatki inwestycyjne na poziomie 2 mld euro.

Francuskie opony (przypomnijmy, że największa fabryka jak i centrum magazynowo-dystrybucyjne koncernu mieście się w Olsztynie) najlepiej sprzedawały się w Azji (+7 proc.) a dużo grzej w Ameryce południowej (-18 proc.) i Europie Wschodniej (-5 proc.) tu ze względu na sytuację polityczną. W sumie w Europie wolumen sprzedaży opon w I połowie 2014 roku wzrósł o 6 proc. W Ameryce Północnej odnotowano wzrost sprzedaży o 3 proc., co było efektem wyższej sprzedaży samochodów.

W Azji sprzedaż urosła o 7 proc., na co wpływ miały wzrosty m.in. na rynku chińskim (10 proc.). W Japonii wolumen sprzedaży był stymulowany wzmożonymi zakupami przed podwyżką VAT, która nastąpiła 1 kwietnia. Z kolei w regionie Azji Południowo-Wschodniej wolumen sprzedaży spadł o 8 proc., co było spowodowane niestabilną sytuacją polityczną w Tajlandii.

W Ameryce Południowej widoczny był spadek wolumenu sprzedaży o 18 proc. Jednym z powodów tej sytuacji było spowolnienie sprzedaży samochodów związane z Mistrzostwami Świata w piłce nożnej. W Argentynie na słabą sprzedaż wpływały podwyżki podatków, restrykcje importowe oraz dewaluacja lokalnej waluty.

W pierwszej połowie 2014 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie 9,7 mld euro, co jest zgodne z założeniami firmy na bieżący rok. Zysk operacyjny przed uwzględnieniem czynników jednorazowych wyniósł 1,16 mld euro. Zysk netto - 624 mln euro był o 117 mln euro wyższy rok do roku. Zmniejszyły się natomiast wydatki na wynagrodzenia pracowników a także zadłużenie netto (wynosi 892 mln euro).

Grupa Michelin oczekuje w II połowie roku utrzymania popytu na opony do samochodów osobowych i ciężarowych na rynkach rozwiniętych oraz w Chinach. Na pozostałych rynkach oczekiwane jest zmniejszenie popytu, szczególnie w segmencie oryginalnego wyposażenia. W segmencie opon przemysłowych spodziewany jest wzrost.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca