Marketing: Festiwalowe lato biznesu

Firmy wspierają większość imprez, ale i szukają nowych pomysłów na sponsoring

Publikacja: 31.07.2014 15:29

Orange Warsaw Festival 2014

Orange Warsaw Festival 2014

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak

Nawet sto firm może w tym roku uczestniczyć w rozpoczynającym się dziś młodzieżowym festiwalu muzycznym Przystanek Woodstock. Oficjalnych sponsorów i partnerów jest ok. dwudziestu, ale jak wyjaśnia Krzysztof Dobiess, rzecznik Fundacji WOŚP, organizatora imprezy, oprócz nich są dziesiątki firm, które zjawią się w pasażu handlowym albo włączą w spotkania i warsztaty Akademii Sztuk Przepięknych. Przystanek Woodstock to tylko jeden z wielu festiwali, na których latem Polacy mogą się bawić dzięki wsparciu biznesowych sponsorów.

50 mln dolarów

Podczas niektórych imprez  trudno nie zauważyć  wkładu firm, skoro nazwa głównego sponsora pojawia się w nazwie festiwalu. Choćby tak jak w przypadku trwającej właśnie imprezy Żywiec Męskie Granie, czerwcowego Orange Warsaw Festival  czy organizowanego na przełomie lipca i sierpnia Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty albo sierpniowego Tauron Nowa Muzyka w Katowicach.

– Podstawowy obszar działania Grupy Tauron to południowa Polska, dlatego szczególnie bliskie są nam projekty, które mają charakter i wydźwięk ogólnopolski, ale koncentrują się na naszym terenie działania, jak Tauron Nowa Muzyka – wyjaśnia Magdalena Rusinek, szefowa biura prasowego grupy, której siedziba znajduje się w Katowicach.

Logo grupy  będzie można  tego lata znaleźć też podczas sierpniowego Festiwalu Światła w Toruniu, nie wspominając o  koncertach i imprezach rozrywkowo-sportowych organizowanych od lipca w ogólnopolskiej kampanii firmy – Lato z Energią.

Jak wynika z  szacunków PwC, na sponsoring muzycznych imprez firmy  rocznie wydają u nas ok. 50 mln dolarów. Około, bo dokładnych danych nie ma, jako że ani sponsorzy, ani organizatorzy nie chcą się chwalić kwotami, nawet jeśli cel jest szczytny, bo kulturalny. Według niedawnych informacji tygodnika „Bloomberg BusinessWeek Polska" tytularni sponsorzy imprezy wykładają co najmniej 1,5 mln euro, czyli ponad 6 mln zł.

Co w zamian dostają?

–Sponsoring festiwali pozwala zwiększyć rozpoznawalność marki i pomaga w kreowaniu pożądanego wizerunku w grupach, bo imprezy muzyczne mają zwykle konkretny profil  uczestników – mówi  Aleksandra Lau, ekspert działu Brand & Entertainment w agencji On Board Public Relations.

Potwierdzają to sami  sponsorzy.

– Aktywna obecność przy tym projekcie wzmacnia wizerunek T-Mobile jako marki oferującej rozwiązania wysokiej jakości, a tym samym nowoczesnej i inspirującej – podkreśla Paweł Szarkowski,  dyrektor Departamentu Komunikacji Rynkowej T-Mobile Polska, która od 12 lat jest nie tylko sponsorem, ale także partnerem MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

Dotrzeć do młodych

– W czasach, kiedy kluczowa jest dwustronna komunikacja i zrozumienie odbiorców, marki muszą być blisko swoich konsumentów. Pozwala to na budowanie z nimi trwałej więzi – przekonuje Anetta Gołda, kierownik PR marek z Grupy Żywiec. Jak dodaje, dla firmy wspierającej od lat  polską kulturę, naturalna była decyzja o wsparciu festiwalu Męskie Granie, który prezentuje krajowych artystów. Od czterech lat jest jego tytularnym i wyłącznym sponsorem.

Krzysztof Olszewski, rzecznik mBanku (mecenasa   OFF Festiwalu), wyjaśnia, że firma zdecydowała się przed kilkoma laty na sponsoring imprezy, mając na uwadze jej oryginalny muzycznie charakter odpowiadający sporej części grupy docelowej mBanku. – Młodzi ludzie nie tylko stanowią znaczącą grupę naszych klientów, ale także potencjalnych użytkowników, którzy już wkrótce wejdą w świat bankowy – zaznacza Olszewski.

Perspektywa dotarcia do młodych odbiorców przyciąga firmy do Przystanku Woodstock – wśród sponsorów są Play, Allegro, Pekao SA i Lidl.

– Jesteśmy firmą, która rozumie potrzeby młodych ludzi – podkreśla Patrycja Kamińska z biura prasowego Lidl Polska. Sieć  od czterech lat organizuje na Woodstock swój festiwalowy sklep,  a obok strefę, gdzie można wypocząć albo poćwiczyć jogę.

Sposób ?na rekrutację

– Najważniejsza jest    możliwość kontaktu poza biurem z młodymi talentami z różnych dziedzin. Na Woodstock mamy szansę poznać zdolnych, fajnych ludzi – twierdzi Kinga Misiarz, menedżer   CSR w spółce informatycznej   Luxoft. Firma drugi rok będzie na Przystanku Woodstock    budować swój wizerunek i promować pracę w IT poprzez warsztaty i wykłady edukacyjne.   Liczy na równie dobry   efekt jak przed rokiem, gdy  otrzymała kontakty do ponad tysiąca potencjalnych przyszłych specjalistów IT.

Niektóre firmy wycofują się jednak z najdroższego  sponsoringu tytularnego. Sporym echem  odbiła się decyzja Heinekena dotycząca Open'er festiwalu. Piwny brand już  nie pojawia się w nazwie imprezy. Jak wyjaśnia Anetta Gołda z Grupy Żywiec, po 11 latach  współpracy marka osiągnęła już zakładane cele wizerunkowe. Pozostała sponsorem głównym festiwalu, ale już w nowej formule. W tym roku  była mocno widoczna w specjalnej strefie Miasta Heineken, gdzie  festiwalowicze odkrywać mogli najnowsze miejskie trendy.

Zdaniem Aleksandry Lau, sponsoring na pewno pozostanie atrakcyjną  formą promocji, ale widać już zmianę oczekiwań firm. Ostatnio szukają nowej formuły współpracy z organizatorami imprez. Nie chcą się już ograniczać do widocznego dla wszystkich uczestników logo i sponsorskiego stoiska,   a stawiają na nowatorskie, interaktywne działania, bardziej angażujące uczestników. Działania takie mają pomóc osiągnąć promocyjne cele, ale i kosztować mniej.

Nawet sto firm może w tym roku uczestniczyć w rozpoczynającym się dziś młodzieżowym festiwalu muzycznym Przystanek Woodstock. Oficjalnych sponsorów i partnerów jest ok. dwudziestu, ale jak wyjaśnia Krzysztof Dobiess, rzecznik Fundacji WOŚP, organizatora imprezy, oprócz nich są dziesiątki firm, które zjawią się w pasażu handlowym albo włączą w spotkania i warsztaty Akademii Sztuk Przepięknych. Przystanek Woodstock to tylko jeden z wielu festiwali, na których latem Polacy mogą się bawić dzięki wsparciu biznesowych sponsorów.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji