Inwestycja obejmuje 15-kilometrowy fragment trasy pomiędzy Rawiczem a Wrocławiem. Zrealizuje go konsorcjum Budimex - Heilit+Woerner. Będzie kosztować 576,2 milionów złotych.
Na budowę przewidziano 30 miesięcy. Od tego terminu zostaną jednak odjęte okresy zimowe pomiędzy połową grudnia a połową marca. Wykonawca udzieli na drogę 10 lat gwarancji.
Ekspresówka S5 będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W przyszłości będzie mogła zostać poszerzona o trzeci pas: miejsce zostało zarezerwowane w 11-metrowej szerokości pasie dzielącym obie jezdnie. Na zakontraktowanym odcinku powstaną 2 węzły drogowe Żmigródek i Żmigród, ponadto Obwód Utrzymania drogi w Krościnie, 2 Miejsca Obsługi Podróżnych Morzęcino po stronie wschodniej i zachodniej. Trasa pobiegnie przez 11 nowych mostów, w tym estakadę nad linią kolejową i rzeką Barycz. Potrzebne będą także 3 wiadukty, którymi nad drogą S5 pobiegną drogi lokalne. Kontrakt obejmuje także przebudowę istniejących dróg kolidujących z ekspresówką, budowę dróg wewnętrznych, obsługujących tereny przylegle oraz wykonanie urządzeń ochrony środowiska. Będą to ekrany akustyczne, ekrany ekologiczne, przepusty dla zwierząt, system budowy wód opadowych, urządzenia oczyszczające. Konieczna będzie także budowa systemu odwodnienia trasy, przebudowa sieci rowów melioracyjnych oraz oczyszczenie i udrożnienie istniejących urządzeń melioracyjnych w celu skutecznego odprowadzenia wody z jezdni.
Nowa droga ekspresowa S5 powiąże docelowo województwo dolnośląskie z krajowym układem drogowym województwa wielkopolskiego i Polski północnej. Poprawi przejazd ruchu dalekobieżnego i regionalnego oraz umożliwi aktywację terenów położonych wzdłuż nowej trasy.
Na cały 2014 rok Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała oddanie do ruchu 312 kilometrów tras szybkiego ruchu: 62 kilometrów autostrad, 192 kilometrów dróg ekspresowych oraz 58 kilometrów tzw. głównych dróg przyspieszonego ruchu. Blisko połowa odcinkó1)autostradowych została już oddana: w tym odcinek na A1 z Kowala do Włocławka oraz w rejonie Mszany. Jesienią ma być gotowy przeszło 34-kilometrowy fragment trasy pomiędzy Tarnowem (węzeł Krzyż) a Dębicą Pustynia. Dzięki temu będzie można przejechać po A4 jednym ciągiem od granicy z Niemcami aż do Rzeszowa.