Ten finansowany z pieniędzy unijnych (z programu operacyjnego „Rozwój Polski wschodniej") projekt jest realizowany od 2010 r. Dzięki niemu przedsiębiorcy z Lubelskiego, Podlaskiego, Podkarpackiego, Świętokrzyskiego i Warmińsko-Mazurskiego jeżdżą na organizowane przez PAIIiZ misje i targi zagraniczne m.in. w Europie, Azji i USA odwiedzając najważniejsze imprezy targowo-wystawiennicze z poszczególnych branż.
Jak informuje PAIiIZ, a właściwie sami przedsiębiorcy za pośrednictwem ankiet rozsyłanych przez Agencję (otrzymało je 320 firm uczestniczących w programie, a odpowiedziało 201), wyjazdy te przynoszą wymierne efekty.
Króluje „spożywka"
Ankietowane przez PAIIiZ przedsiębiorstwa zadeklarowały zawarcie 753 umów z kontrahentami z zagranicy wartych 352 mln zł. Zdecydowanie najwięcej kontraktów podpisała branża spożywcza. Jest ich aż 452. Są warte 162 mln zł. Dzięki dotowanym w 100 proc. wyjazdom nowe kontrakty pozyskały m.in.: Lactima, producent serów topionych z Morąga, Octim, wytwórca musztardy i octu z Olsztynka czy spółka Nero z Lublina handlująca mięsem.
Obok „spożywki" również przedsiębiorcy z branży lotniczej udanie skorzystali z szansy na nawiązanie nowych relacji biznesowych i co za tym idzie zdobycie nowych rynków zbytu. Sektor lotniczy może pochwalić się dziewięcioma umowami, ale wartymi aż 127,5 mln zł. Umowę na eksport elementów dla sektora lotniczego podpisała m.in. mielecka firma Waldrex działająca w ramach Stowarzyszenia Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza" w Rzeszowie. Odbiorcami usług oraz produktów Waldrexu są m.in.: Pratt & Whitney, MTU Maintenance Berlin-Brandenburg GmbH Niemcy, Hamilton Sundstrand i Sikorsky Aircraft Corporation.
Bielizna też hitem
Ważnymi, choć raczej nieidentyfikowanymi powszechnie z Polską wschodnią specjalizacjami są też produkcja jachtów i bielizny damskiej. Sektor jachtowy zawarł 93 kontrakty na 19,3 mln zł. Wyjazdy z PAIiIZ przysłużyły się m.in. firmie Yacht Service.