Reklama

Moskwa kupuje mniej

Lament w sieciach handlowych rosyjskiej stolicy. Sprzedaż w najgorętszym okresie przed rokiem szkolnym była niższa o 23 proc. rok do roku.

Publikacja: 08.09.2014 12:25

Lament w sieciach handlowych rosyjskiej stolicy. Sprzedaż w najgorętszym okresie przed rokiem szkoln

Lament w sieciach handlowych rosyjskiej stolicy. Sprzedaż w najgorętszym okresie przed rokiem szkolnym była niższa o 23 proc. rok do roku.

Foto: Bloomberg

Opublikowany przez firmę Watcom indeks aktywności konsumenckiej Shopping Indeks, nie pozostawia wątpliwości, że Rosjanie przestali szaleć na zakupach. Przed 1 września największe centra handlowe 11-milionowej Moskwy sprzedały o 23 proc. towarów mniej niż rok temu.

- Spodziewaliśmy się tradycyjnego tłumu kupujących przed 1 września. Do tego przygotowujemy się co roku. Tłok był, ale zakupy robiło dużo mniej klientów. Utrzymuje się negatywna tendencja - przyznał Roman Skorochodow szef Watcom.

Kierownictwa wielkich sieci tłumaczą spadek zakupów, spowolnieniem wzrostu kredytów konsumenckich.

- Średni rachunek się nie zmienił, ale przy promocjach w rodzaju kup dwa, trzeci towar za darmo itp. Obroty w sierpniu są niższe aniżeli rok temu - potwierdza Julia Zafirowa z firmy Sela.

Według danych banku Home Kredit, w ubiegłym roku ok. 10 proc. wydanych w centrach handlowych kredytów, klienci wydawali na buty, 43 proc. na elektronikę i AGD. Obecnie wskaźniki spadają, bo Rosjanie są zadłużeni i obawiają się sytuacji geopolitycznej.

Reklama
Reklama

Według wiceprezesa Banku Rosji Wasilija Pozdyszewa dziś na obsługę kredytów przeciętny obywatel Federacji przeznacza 21 proc. swoich dochodów. Wskaźnik ten jest 2-7 razy wyższy aniżeli w krajach rozwiniętych.

Opublikowany przez firmę Watcom indeks aktywności konsumenckiej Shopping Indeks, nie pozostawia wątpliwości, że Rosjanie przestali szaleć na zakupach. Przed 1 września największe centra handlowe 11-milionowej Moskwy sprzedały o 23 proc. towarów mniej niż rok temu.

- Spodziewaliśmy się tradycyjnego tłumu kupujących przed 1 września. Do tego przygotowujemy się co roku. Tłok był, ale zakupy robiło dużo mniej klientów. Utrzymuje się negatywna tendencja - przyznał Roman Skorochodow szef Watcom.

Reklama
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Biznes
Polska zamawia kolejne czołgi K2. Do 2030 roku będzie pancerną potęgą Europy
Reklama
Reklama