Po latach letargu Jaguar odzyskał chęć do życia po wykupieniu go w 2008 r. przez grupę Tata z Indii, wspólnie z Land Roverem. Sprzedaż nowej grupy Jaguar Land Rover wzrosła w ostatnim roku finansowym o 19 proc. dzięki popytowi w Chinach, a w nagrodę otrzymała w tym roku 3,5 mld funtów (5,6 mld dolarów) na rozwój.
Nowy sportowy sedan XE będzie kosztować na Wyspach 27 tys. funtów jako pierwszy z serii XE. Następnym ma być pojazd sportowo-użytkowy. Jego cena ma stanowić wyzwanie dla rynku aut luksusowych zdominowanego przez niemieckie samochody, BMW serii 3, w cenie do 23 550 funtów w W.Brytanii, czy modeli Audi i Mercedesa.
Główny inżynier programu XE, Nick Miller powiedział, że nowy sedan ma dotrzeć do większego kręgu odbiorców, tradycyjnie będących starszymi bogatymi panami. - Sądzimy, że klienci będą trochę młodsi, z wcześniejszego przedziału wiekowego, może z dziećmi, może też będzie więcej kobiet - dodał.
Powrót Jaguara do dolnego segmentu rynku luksusu, z którego wyszedł w 2009 r. po zakończeniu produkcji aut typu E, był możliwy dzięki znacznym oszczędnościom i specjalnie zaprojektowanej nowej ramie z częściowym wykorzystaniem aluminium z odzysku. - Recykling pozwala obniżyć koszt aluminium - stwierdził Miller. 75 proc. powierzchni karoserii pojazdu składa się właśnie z aluminium, jest to największa proporcja w motoryzacji - twierdzi firma.
Sportowy sedan XE, 5-drzwiowy model o smukłej sylwetce w czerwonym kolorze będzie najbardziej aerodynamicznym samochodem Jaguara dzięki gładkiemu podwoziu, które zmniejsza opór i wyprofilowaniu tyłu, co zwiększa siłę docisku do drogi.