Pierwotnie nowa trasa miała być gotowa prze EURO 2012, a następnie latem ubiegłego ro-ku. Wtedy jednak austriacka firma Alpine Bau przestała wywiązywać się z zawartych umów (ogłosiła upadłość) i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wypowie-działa ten kontrakt mimo znacznego zaawansowania wykonanych prac. Kolejny przetarg wy-grał Budimex i to ta firma ułożyła ostateczne warstwy nawierzchni oraz dokończyła prace na mostach i przepustach.
W sumie na nowym odcinku wykonano 27 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty, tunele i most nad rzeką Masłówką. Zmodernizowano też drogi dojazdowe i krzyżujące się z tą trasą. Koszt budowy otwartego dzisiaj odcinka wyniósł ponad 1,3 mld zł (z unijnym dofinansowanie przekraczającym 804 mln zł).
Alina Cieślak z wielkopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zaznacza, , że mimo przełożenie ruchu na nowy odcinek S-5 jeszcze przez dwa miesiące na trasie będą prowadzone jeszcze prace wykończeniowe. Poza główną jezdnią będą prowadzone nasadzenia zieleni i budowa Miejsc Obsługi Podróżnych. Obwodnica oprócz ułatwień dla kierowców poprawi też warunki życia mieszkańców. Szacuje się, że w ciągu doby przez Rawicz i Bojanowo przejeżdżało ok. 11 tys. samochodów. Teraz, po uruchomieniu nowej trasy, ruch ten powinien ulec znacznemu ograniczeniu.