Reklama

Eksport żywności nadal perspektywiczny

W najbliższych latach przychody polskich firm napędzi głównie sprzedaż zagraniczna. W kraju zyskiwać będą sieci małych sklepów.

Publikacja: 02.10.2014 11:14

Eksport żywności nadal perspektywiczny

Foto: Bloomberg

– Niezależnie od obecnych problemów związanych z eksportem polskiej żywności w konsekwencji kryzysu na Ukrainie ekspansja na rynki zagraniczne wydaje się najbardziej perspektywicznym kanałem dystrybucji – ocenia Józef Wancer, prezes Banku BGŻ. – Jest to związane ze stopniowym nasyceniem się rynku krajowego oraz oczekiwanym, silnym wzrostem popytu na żywność w innych częściach świata – dodaje.

Owoce i warzywa idą ?w świat

Już w poprzednich latach mocne wyjście za granicę było jednym z głównych motorów napędzających sprzedaż polskich firm spożywczych. Z najnowszego raportu Banku BGŻ przygotowanego przy współpracy ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego wynika, że od 1995 do 2013 r. średnio wartość eksportu rolno-spożywczego wyrażona w dolarach rosła o 14,1 proc. rocznie. Sprzedaż detaliczna żywności i napojów w kraju zwiększała się w tym czasie przeciętnie o 6,7 proc.

211,7 mld zł wyniosła wartość produkcji sprzedanej artykułów spożywczych i napojów w 2013 r.

W tym roku skala wzrostu eksportu produktów rolnych i spożywczych może wyhamować – uważają analitycy Banku BGŻ. Wpływ na to będzie mieć embargo wprowadzone przez Rosję w sierpniu tego roku na mięso, produkty mleczarskie, owoce, warzywa oraz ryby z krajów UE, USA, Kanady, Norwegii i Australii. Tempo zmaleje również z powodu obowiązującego do ponad pół roku zakazu sprzedaży polskiej wieprzowiny, m.in. na Daleki Wschód, wywołanego wykryciem u nas afrykańskiego pomoru świń, a także spadku cen produktów rolnych.

Do dalszej ekspansji zagranicznej zachęca wyższa rentowność eksportu. – W przypadku większości sektorów marże uzyskiwane w eksporcie na tle innych kanałów dystrybucji są bardzo atrakcyjne – podkreśla Dariusz Winek, główny ekonomista Banku BGŻ.

Reklama
Reklama

Z badania przeprowadzonego w lipcu 2014 r. przez firmę Millward Brown na potrzeby raportu BGŻ wśród ponad 300 menedżerów firm sektora rolno-spożywczego wynika, że w 45 proc. z nich marże eksportowe są wyższe niż przeciętnie uzyskiwane w kraju.

Największy odsetek eksporterów i udział sprzedaży zagranicznej w przychodach mają przetwórnie owoców i warzyw. Prawie 80 proc. z nich oferuje swoje produkty za granicą, a w 38 proc. firm tej branży eksport dominuje w przychodach.

Najmniej spośród kluczowych sektorów branży spożywczej eksportują producenci wyrobów piekarskich i mącznych. Tylko 12 proc. z nich decyduje się na wyjście poza Polskę.

Zyskają małe sklepy, ale w sieci

– Najczęściej wybieranym kierunkiem eksportu produktów rolno-spożywczych jest nadal Unia Europejska – mówi Dariusz Winek. – Jednak coraz więcej firm stara się sprzedawać swoje produkty w Chinach. Aspiracje te wspiera w ostatnim czasie silny dolar.

Z odbiorcami chińskimi współpracują głównie firmy z branży mięsnej i mleczarskiej. Do Państwa Środka eksportuje odpowiednio 13 i 12 proc. firm z tych branż przepytanych przez Millward Brown.

Przedsiębiorstwa z branży spożywczej dostrzegają także potencjał w Afryce. Eksportuje tam 24 proc. zakładów mleczarskich.

Reklama
Reklama

W kraju – po okresie ekspansji hipermarketów, a następnie supermarketów i dyskontów – należy się spodziewać wzrostu znaczenia sieci małych sklepów spożywczych, jak np. Żabka czy ABC – uważają w Banku BGŻ. – Dysproporcje cenowe między nimi a dyskontami i i hipermarketami zanikają – mówi Dariusz Winek.

Ich atutem jest także lokalizacja, co jest ważne tym bardziej, że Polacy robią zakupy znacznie częściej niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Stopniowo zwiększać się będzie rola e-sklepów w sprzedaży żywności w Polsce.

– Niezależnie od obecnych problemów związanych z eksportem polskiej żywności w konsekwencji kryzysu na Ukrainie ekspansja na rynki zagraniczne wydaje się najbardziej perspektywicznym kanałem dystrybucji – ocenia Józef Wancer, prezes Banku BGŻ. – Jest to związane ze stopniowym nasyceniem się rynku krajowego oraz oczekiwanym, silnym wzrostem popytu na żywność w innych częściach świata – dodaje.

Owoce i warzywa idą ?w świat

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama