Reklama

LOT co najmniej do końca października nie wystąpi o drugą transzę pomocy

PLL LOT co najmniej do końca października nie wystąpi o drugą transzę pomocy publicznej - podała w czwartek spółka w komunikacie. Prezes LOT Sebastian Mikosz powiedział, że spółka robi wszystko, by odsunąć w czasie decyzję o wystąpieniu o taką pomoc.

Aktualizacja: 02.10.2014 16:59 Publikacja: 02.10.2014 14:34

LOT co najmniej do końca października nie wystąpi o drugą transzę pomocy

LOT co najmniej do końca października nie wystąpi o drugą transzę pomocy

Foto: Bloomberg

Przebywający na Forum EFNI w Sopocie prezes LOT-u mówił PAP, że sytuacja spółki poprawia się na tyle, że w dalszym ciągu odsuwa w czasie decyzję o wstąpieniu o drugą transzę pomocy. "Będziemy odsuwać tę decyzję tak długo, jak będziemy mogli" - podkreślił.

"Nasza obecna sytuacja finansowa, to wyłącznie efekt wysiłku i konsekwentnych działań spółki. Do tej pory nie pomagały nam żadne czynniki rynkowe, jak ceny paliwa lotniczego czy kursy walutowe, co w niewielkim stopniu miało miejsce w ubiegłym roku" - mówił.

Jak mówił, pierwotnie planowano, że druga transza pomocy trafi do LOT w sierpniu 2013 r. "Do końca roku 2015 mamy możliwość wstąpienia o tę transzę. Jeśli powstanie taka potrzeba, choćby z racji tego, że dalsza restrukturyzacja będzie wymagała szybszego finansowania, wówczas wystąpimy o nią" - wskazał.

"Podejmujemy jednak wszystkie możliwe działania, aby nadal odsuwać tę decyzję" - zaznaczył.

Mikosz poinformował też, że nadal podtrzymuje prognozę 70 mln zł na działalności podstawowej na plusie w 2014 roku. Jednocześnie dodał, że jeśli chodzi o wynik netto, to "wszystko będzie zależeć w dużej mierze od różnic kursowych".

Reklama
Reklama

W czwartkowym komunikacie LOT poinformował, że spółka konsekwentnie zwiększa swoje zyski. "Już po 8 miesiącach tego roku spółka zaczęła zarabiać na lataniu. Obecnie jest kilkadziesiąt milionów złotych na plusie" - napisano.

Dodano, że LOT wielokrotnie zapewniał, iż jeżeli wystąpi o wypłatę drugiej transzy, to będzie ona na pewno zdecydowanie niższa od zakładanej. Zgodnie z Planem Restrukturyzacji spółka powinna dostać 381 mln zł już w sierpniu ubiegłego roku.

Tymczasem w 2013 r. LOT zakończył rok stratą na działalności podstawowej wynoszącą tylko ok. 4 mln zł. Był to wynik o 138 ml zł lepszy od zakładanego w Planie Restrukturyzacji. Miniony rok był też pierwszym od lat, kiedy LOT zanotował wynik netto na plusie - wyniósł on 26 mln zł.

Pod koniec lipca tego roku Komisja Europejska podjęła pozytywną decyzję w sprawie LOT-u. Zaakceptowała Plan Restrukturyzacji i uznała, że pomoc publiczna została udzielona zgodnie z prawem. Proces restrukturyzacji spółki kończy się formalnie pod koniec 2015 r. Obecnie dopracowywana jest długoterminowa strategia firmy.

LOT mógłby dużo zyskać na umowie TTIP między UE a USA

Europejskie spółki, w tym m.in. LOT, mogłyby dużo zyskać na podpisaniu i wdrożeniu umowy o Transatlantyckim Partnerstwie w dziedzinie Handlu i Inwestycji między UE i USA - ocenił w rozmowie z PAP podczas EFNI w Sopocie prezes PLL LOT Sebastian Mikosz.

Reklama
Reklama

Celem TTIP jest utworzenie strefy wolnego handlu pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską i ułatwienie wzajemnych inwestycji. Negocjacje w tej sprawie trwają od 2013 r., a umowa zakłada wyeliminowanie ceł, barier administracyjnych i regulacyjnych, które utrudniają handel i inwestycje pomiędzy UE oraz USA.

Mikosz w rozmowie z PAP zaznaczył, że TTIP jest nadal negocjowany i nie wie on, co ostatecznie znajdzie się w tej umowie. Wskazał jednak, że podczas niedawnej wizyty w Polsce amerykańskiej sekretarz handlu Penny Pritzker przedsiębiorcy wskazywali, co byłoby dla nich ogromnym ułatwieniem.

"Mam nadzieję, że TTIP skoncentruje się na kilku dziedzinach i zostanie wynegocjowany. Na tej umowie skorzystałyby wszystkie spółki europejskie. Mogę potwierdzić, że LOT na pewno by na tym skorzystał, jeśli w umowie znajdą się zapisy ułatwiające wzajemne inwestowanie i wzajemny handel" - mówił szef LOT-u.

"Widzę same korzyści takiej umowy, bo pomysł jest super" - podkreślił.

Resort gospodarki ocenił niedawno, że transport lotniczy jest jednym z sektorów, które mogą zyskać na podpisaniu umowy TTIP między UE a USA. Chodzi np. o możliwość oferowania biletów lotniczych przez firmy z UE pasażerom, którzy rozpoczynają i kończą lot w miastach USA, co obecnie jest niemożliwie.

Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama