Reklama

Grupa Azoty wydaje miliony na CSR

Chemiczna spółka do 2020 r. wyda na inwestycje rozwojowe 7 mld zł. Miliony popłyną też na wsparcie lokalnych społeczności.

Publikacja: 07.10.2014 12:33

Wydatki na CSR są częścią strategii spółki

Wydatki na CSR są częścią strategii spółki

Foto: Rzeczpospolita

Co roku Grupa Azoty przeznacza kilka milionów złotych na działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Tylko w 2013 r. cztery główne zakłady, które do niej należą, wydały na ten cel ponad 4,5 mln zł. Producent nawozów wspiera m.in. sportowców, takich jak Robert Kubica czy Piotr Żyła, uczelnie, organizacje kulturalne i instytucje naukowe.

– Obszar społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest ozdobnikiem codziennych operacji firmy, jak jeszcze czasem bywa to rozumiane. Działania społeczne są oczywiście częścią szeroko rozumianej komunikacji firmy z otoczeniem i jako takie nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od kwestii wizerunkowych. Przede wszystkim jednak są częścią procesu biznesowego, jaki dokonuje się w firmie – przekonuje Paweł Jarczewski, prezes Grupy Azoty.

Dodaje, że współczesny CSR nie jest już wręczaniem czeku przed kamerą, ale pełnoprawnym, oczekiwanym przez rynek elementem strategii firmy.

– Tego wymaga rynek, tego chcą akcjonariusze, nawet jeśli tego wprost nie wypowiadają. Głosują poprzez swe zachowania inwestorskie, bo firmy prowadzące świadomy, strategiczny i wpisany w biznes CSR są lepiej wyceniane, nie tylko przynosząc lepszy statystycznie zwrot z inwestycji, ale i zapewniając większe bezpieczeństwo, choćby polegające na płynności walorów – dodaje Jarczewski.

Nowa strategia grupy do 2020 r. zakłada ponadto działania, które mają przynieść kilkakrotny wzrost jej wartości oraz przekroczenie 8 proc. marży operacyjnej. Azoty mają tego dokonać poprzez przejęcia konkurencyjnych firm, zwiększenie wydajności oraz rozwój organiczny.

Reklama
Reklama

Na inwestycje w swoje zakłady przeznaczą w najbliższych latach w sumie 7 mld zł. Dzięki temu spółka poszerzy ofertę produktową oraz usprawni dotychczasowe procesy wytwórcze. Tylko w 2014 r. na modernizację i budowę nowych instalacji popłynie niemal 800 mln zł.

W poniedziałek zależne Zakłady Azotowe Puławy oddały do użytku nowoczesny magazyn do składowania amoniaku, który kosztował ponad 100 mln zł. Większe zdolności magazynowania tego półproduktu powstałego na bazie gazu ziemnego to jeden ze sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa dostaw tego kluczowego dla spółki surowca.

Kolejnym elementem strategii jest program doskonałości operacyjnej. Jego wdrożenie ma poprawić funkcjonowanie grupy na wszystkich obszarach – od produkcji po zakupy i logistykę. Azoty liczą, że dzięki zwiększeniu efektywności zaoszczędzą 300 mln zł rocznie.

W zakresie przejęć Grupa Azoty dokonała analizy spółek i wybrała kilka, którym postanowiła przyjrzeć się bliżej. Są to firmy zlokalizowane przede wszystkim w Europie, ale nie tylko. Spółka myśli też o zagranicznych inwestycjach, m.in. w Brazylii czy w Malezji. Jednak ostateczne decyzje w sprawie tych projektów jeszcze nie zapadły.

Cel na najbliższe lata to również dywersyfikacja dostaw gazu. Dziś ok. 70 proc. tego surowca spółka pozyskuje w ramach kontraktu z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem. Jest to w głównej mierze rosyjski gaz.

W przyszłości tylko połowę rocznego zapotrzebowania chce mieć zabezpieczoną taką umową, a pozostałą część kupować na rynkach hurtowych i giełdach od kilku dostawców oraz przy wykorzystaniu kilku kierunków zaopatrzenia, w tym w imporcie bezpośrednim.

Co roku Grupa Azoty przeznacza kilka milionów złotych na działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Tylko w 2013 r. cztery główne zakłady, które do niej należą, wydały na ten cel ponad 4,5 mln zł. Producent nawozów wspiera m.in. sportowców, takich jak Robert Kubica czy Piotr Żyła, uczelnie, organizacje kulturalne i instytucje naukowe.

– Obszar społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest ozdobnikiem codziennych operacji firmy, jak jeszcze czasem bywa to rozumiane. Działania społeczne są oczywiście częścią szeroko rozumianej komunikacji firmy z otoczeniem i jako takie nie mogą być rozpatrywane w oderwaniu od kwestii wizerunkowych. Przede wszystkim jednak są częścią procesu biznesowego, jaki dokonuje się w firmie – przekonuje Paweł Jarczewski, prezes Grupy Azoty.

Reklama
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama