Narodowe linie indonezyjskie od lat związane są Boeingiem. W barwach przewoźnika lata obecnie aż 77 samolotów z serii 737. W ramach kontraktu Garuda Indonesia będzie modernizować swoją flotę, wymieniając stopniowo starsze maszyny na nowe wersje tego samego modelu – 737 MAX oraz 737 MAX 8.
Pierwsze dostawy maszyn zaplanowano na 2017 rok. Boeing 737, podobnie jak jego największy konkurent Airbus A320 zyskał sobie miano konia pociągowego każdej linii lotniczej. Model 737 jest najliczniej produkowanym samolotem w historii cywilnej awiacji. Od końca lat 60. kiedy wszedł do eksploatacji, wyprodukowano już ponad 7700 sztuk tych maszyn.
Według Boeinga, nowy 737 MAX ma być o 14 proc. oszczędniejszy w zużyciu paliwa od obecnie produkowanych maszyn z serii Next-Generation 737-800. Koszty operacyjne na jednego pasażera mają być o 8 proc. niższe niż w przypadku analogicznego samolotu europejskiego konkurenta z Tuluzy – A320neo. Boeing ledwo będzie nadążał z produkcją maszyn 737 nowej generacji.
Amerykański koncern, zatrudniający około 170 tysięcy osób na całym świecie posiada już zamówienia na 2295 maszyn 737 MAX, złożone przez 47 różnych przewoźników. Tylko Chińczycy zamówili w Chicago ponad 200 tych boeingów za ponad 20 miliardów dolarów. Dwa miesiące temu Boeing ogłosił plany zwiększenia produkcji tych samolotów do 47 sztuk miesięcznie. Obecnie przekazuje przewoźnikom co miesiąc 38 takich maszyn.
Tomasz Deptuła z Nowego Jorku