Reklama

Bitewka miast wojny o LTE?

Licytacja nie będzie zacięta, choć spośród giełdowych telekomów Orange może licytować pasmo 800/2600 MHz ostrzej niż Plus – uważają analitycy.

Publikacja: 14.10.2014 03:42

Bitewka miast wojny o LTE?

Foto: Bloomberg

Od 850 mln zł do 1 mld zł przeznaczy na częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz w ogłoszonej w piątek aukcji Orange Polska – prognozują analitycy z biur maklerskich obserwujący telekomy z GPW. A jeśli dodać inwestycje w sieć, wydatki firmy w pomarańczowych barwach mogą urosnąć do 1,6 mld zł – przewidują specjaliści. Oceniają, że Cyfrowy Polsat, właściciel Polkomtelu, będzie licytować ostrożniej niż Orange, ponieważ dysponuje relatywnie dużą ilością radiowego pasma.

Nie wierzą w Play ?i potrzeby Plusa

– Nie spodziewam się, aby aukcja była bardzo zacięta. Mamy czterech operatorów, którzy mogą rywalizować o pasmo, ale wiemy też, że Play ma dość duży dług do spłacenia. Poza tym w jego interesie nie jest start w tej aukcji ze względu na strategię – mówi Konrad Księżopolski, analityk Espirito Santo Investment Bank (BESI). – Play nie jest operatorem „narodowym", a koncentruje się na zdobywaniu klientów w atrakcyjnych pod względem demograficznym lokalizacjach. M.in. dlatego szacuję, że Orange wyda na częstotliwości 800 i 2600 MHz 850 mln zł. Podobny budżet zakładam dla operatora sieci Plus – mówi Księżopolski.

Także analitycy DM PKO BP są zdania, że licytacja w aukcji nie będzie zbyt gorąca. – Zakładam, że Orange wyda na częstotliwości LTE nie więcej niż 1 mld zł. Wyższy wydatek może nie opłacać się przy obecnych hurtowych cenach transferu danych – ocenia Włodzimierz Giller z DM PKO BP.

– Sądząc po ilości pasma, jaką dysponuje już dziś szeroko pojęta grupa Cyfrowego Polsatu, powinna być mniej zdeterminowana niż Orange Polska. Dlatego myślę, że przeznaczy na pasmo w aukcji mniej niż 1 mld zł – uważa Giller. Cyfrowy Polsat w sprawie licytacji ciągle milczy, choć na brak gotówki nie narzeka. Jak pisaliśmy, w końcu czerwca grupa miała na kontach 2,2 mld zł.

Więcej z budową sieci

Jest także grono analityków, którzy założyli w modelach wyceny Orange, że maksymalne wydatki telekomu związane z aukcją będą wyższe i wyniosą 1,5–1,6 mld zł. Jednak nie przywiązują się mocno do tych wyliczeń. – Aukcja będzie dla Orange Polska pewnym obciążeniem, chociaż jak dużym, trudno oceniać nie znając strategii aukcyjnej telekomu. W naszym modelu założyłem, że w sumie na częstotliwości 800 i 2600 MHz wyda 1,5 mld zł, ale aukcja jest taką metodą dystrybucji pasma, której przebieg może przynieść niespodzianki – mówi Jakub Viscardi, analityk DM BOŚ. UniCredit CA IB zakłada zbliżone wydatki Orange do tych z prognoz Viscardiego, ale ujmuje w nich inwestycje w infrastrukturę.

Reklama
Reklama

Mimo głosów maklerów, że aukcja nie będzie zacięta, od kilku dni w Warszawie notowania obu telekomunikacyjnych grup, które mogą wystartować w aukcji LTE, spadają. Maklerzy najwyraźniej nie biorą pod uwagę, że do gry może stanąć ktoś spoza komórkowego rynku. Tymczasem Emitel deklaruje, że ciągle jest zainteresowany. Poza tym, w konsultacjach aukcji pojawiła się firma doradcza Frontier Economics, która – inaczej niż działające w kraju firmy – zastrzegła swoje stanowisko. Może działać na zlecenie kogoś, kto nie chce się ujawnić.

Od 850 mln zł do 1 mld zł przeznaczy na częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz w ogłoszonej w piątek aukcji Orange Polska – prognozują analitycy z biur maklerskich obserwujący telekomy z GPW. A jeśli dodać inwestycje w sieć, wydatki firmy w pomarańczowych barwach mogą urosnąć do 1,6 mld zł – przewidują specjaliści. Oceniają, że Cyfrowy Polsat, właściciel Polkomtelu, będzie licytować ostrożniej niż Orange, ponieważ dysponuje relatywnie dużą ilością radiowego pasma.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Kernel zabiera głos w sprawie delistingu. Jak widzi sytuację?
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama