Koncesjonariusz – spółka GTC – rozbudowuje place poboru opłat o dodatkowe bramki. W Rusocinie wyjazd w kierunku Trójmiasta zostanie poszerzony o dwa pasy ruchu. Natomiast w Nowej Wsi dobudowane zostaną trzy: jeden na wjazd od południa, dwa na wyjazd z od północy.

Na razie przygotowywany jest projekt przebudowy. Dodatkowe bramki mają działać jeszcze przed przyszłorocznymi wakacjami. Pojawią się także dodatkowe usprawnienia przyspieszające obsługę: automatyczne wydawanie biletu i tzw. bramki naprzemienne, pozwalające na zwiększenie obsługi w danym kierunku w zależności od natężenia ruchu. Z początkiem października GTC rozszerzyła płatności o kartę flotową Routex.

Wcześniej naprzemienne bramki zamontowano na autostradzie A4 pod Wrocławiem. Z kolei zarządzająca płatnym odcinkiem między Katowicami a Krakowem spółka Stalexport Autostrada Małopolska zwiększyła liczbę bramek o cztery – zwiększające ich liczbę z siedmiu do dziewięciu w każdą stronę – na placach poboru opłat w Mysłowicach oraz w Balicach.

Docelowo problem z bramkami ma rozwiązać wprowadzenie elektronicznego poboru opłat. Na A1 może się on pojawić już w połowie przyszłego roku. Na razie elektronicznie mogą płacić za przejazd kierowcy samochodów osobowych wyposażonych w urządzenia viaAuto obsługiwane przez Kapscha, operatora systemu opłat viaToll. Według Doroty Prochowicz z viaToll liczba użytkowników viaAuto zwiększyła się z ok. 8 tys. na początku lipca do przeszło 17 tys. obecnie.