Szybka kolej Pekin-Moskwa

Chiny i Rosja podpisały protokół porozumienia o budowie linii superszybkiej kolei, która może oznaczać likwidację kolei transsyberyjskiej — podał „Le Figaro".

Publikacja: 23.10.2014 10:04

Projekt przewiduje położenie 7 tys. kilometrów torów dla superszybkiej kolei z Pekinu do Moskwy przez Kazań i ma kosztować 230 mld dolarów — podały chińskie środki przekazu. Magistrala skróci podróż między obu stolicami do dwóch dni z dotychczas sześciu — poinformował kanał telewizji CCTV.

- Jeśli uruchamianie środków finansowych będzie przebiegać płynnie, to realizację projektu będzie można skrócić o rok do 5 lat — uważa chiński ekspert Wang Mengshu na łamach dziennika „Jonghua Shibao".

Projekt jest jednym z przykładów zbliżenia Moskwy i Pekinu obserwowanego od początku kryzysu ukraińskiego. Władimir Putin skłócony z Europą i Stanami szuka w Azji poparcia politycznego i gospodarczego. Niedawna wizyta w Moskwie premiera Li Keqianga była okazją do podpisania 38 porozumień dwustronnych.Od lata oba kraje zawarły wiele umów w dziedzinie rolnictwa, zwłaszcza dotyczących importu mięsa.

Na giełdzie w Hongkongu Rosjanie pozbywają się dolarów i kupują juany, które nabrały znaczenia w stosunkach dwustronnych. To przyczynia się do umiędzynarodowienia waluty chińskiej. Amerykańskie sankcje zabraniające używania dolarów w transakcjach z Rosją mogą skłonić także inwestorów z Europy do przestawienia się na juany.

Ten nowy czynnik zapewnia Chinom silniejszą pozycję w zawieraniu umów partnerskich z Rosją zwłaszcza w zakresie transportu kolejowego czy przemysłu lotniczego. Projekt budowy szybkiej trasy transyberyjskiej stwarza ogromne możliwości dla chińskich producentów pociągów rywalizujących z francuskim Alstomem i niemieckim Siemensem.

- Rosja oferuje coś, na co nie zgodziłaby się nigdy wcześniej. Ale z chińskiej perspektywy Stany i Unia Europejska są nadal ważniejszymi partnerami — uważa Ding Yifan z państwowego instytutu badań rozwoju w Pekinie.

Projekt przewiduje położenie 7 tys. kilometrów torów dla superszybkiej kolei z Pekinu do Moskwy przez Kazań i ma kosztować 230 mld dolarów — podały chińskie środki przekazu. Magistrala skróci podróż między obu stolicami do dwóch dni z dotychczas sześciu — poinformował kanał telewizji CCTV.

- Jeśli uruchamianie środków finansowych będzie przebiegać płynnie, to realizację projektu będzie można skrócić o rok do 5 lat — uważa chiński ekspert Wang Mengshu na łamach dziennika „Jonghua Shibao".

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji