Projekt przewiduje położenie 7 tys. kilometrów torów dla superszybkiej kolei z Pekinu do Moskwy przez Kazań i ma kosztować 230 mld dolarów — podały chińskie środki przekazu. Magistrala skróci podróż między obu stolicami do dwóch dni z dotychczas sześciu — poinformował kanał telewizji CCTV.
- Jeśli uruchamianie środków finansowych będzie przebiegać płynnie, to realizację projektu będzie można skrócić o rok do 5 lat — uważa chiński ekspert Wang Mengshu na łamach dziennika „Jonghua Shibao".
Projekt jest jednym z przykładów zbliżenia Moskwy i Pekinu obserwowanego od początku kryzysu ukraińskiego. Władimir Putin skłócony z Europą i Stanami szuka w Azji poparcia politycznego i gospodarczego. Niedawna wizyta w Moskwie premiera Li Keqianga była okazją do podpisania 38 porozumień dwustronnych.Od lata oba kraje zawarły wiele umów w dziedzinie rolnictwa, zwłaszcza dotyczących importu mięsa.
Na giełdzie w Hongkongu Rosjanie pozbywają się dolarów i kupują juany, które nabrały znaczenia w stosunkach dwustronnych. To przyczynia się do umiędzynarodowienia waluty chińskiej. Amerykańskie sankcje zabraniające używania dolarów w transakcjach z Rosją mogą skłonić także inwestorów z Europy do przestawienia się na juany.
Ten nowy czynnik zapewnia Chinom silniejszą pozycję w zawieraniu umów partnerskich z Rosją zwłaszcza w zakresie transportu kolejowego czy przemysłu lotniczego. Projekt budowy szybkiej trasy transyberyjskiej stwarza ogromne możliwości dla chińskich producentów pociągów rywalizujących z francuskim Alstomem i niemieckim Siemensem.