Międzynarodowe ambicje nagrodzone

Najwięksi i najbardziej dynamiczni eksporterzy województwa mazowieckiego odebrali w czwartek prestiżowe nagrody „Rzeczpospolitej".

Publikacja: 16.01.2015 05:03

Laureaci rankingu Regionalne Orły Eksportu w województwie mazowieckim – czwarty od lewej Bogusław Ch

Laureaci rankingu Regionalne Orły Eksportu w województwie mazowieckim – czwarty od lewej Bogusław Chrabota, red. nacz. „Rzeczpospolitej”, piąta od lewej Ilona Antoniszyn-Klik, wiceminister gospodarki.

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

– Eksport zaczyna się w Polsce, w państwa głowach, a dokonuje dzięki produktom, które jesteście w stanie stworzyć i które spełniają wszystkie wymagania. Bo to przedsiębiorca jest najważniejszym źródłem eksportowych sukcesów Polski – podkreślała wiceministrem gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik podczas czwartkowej uroczystej gali konkursu „Rzeczpospolitej" Regionalne Orły Eksportu w województwie mazowieckim.

40 proc. PKB

Gala – połączona z debatą TOP10 o najbardziej perspektywicznych rynkach dla polskiego eksportu – rozpoczęła cykl wydarzeń organizowanych przez Rzeczpospolitą" w dziesięciu regionach Polski. Jak podkreślił  Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej", głównym celem tego przedsięwzięcia jest promocja polskiego eksportu. – Potencjał mamy bardzo duży, ale trzeba umieć go wykorzystać umiejętnie, poruszając się na globalnych rynkach – mówił red. Chrabota.

Wiele polskich firm osiąga już sukcesy, co potwierdza przypomniany przez wiceminister gospodarki dynamiczny wzrost wartości polskiego eksportu i jego udziału w polskim PKB. Zwiększył się on z 19 proc. w roku 2001 do ponad 40 proc. PKB w III kwartale 2014 r. Przyczynił się do tego m.in. szybki wzrost sprzedaży do krajów Unii, w tym do Niemiec, na nasz największy rynek zbytu, gdzie staliśmy się już eksporterem netto.

– Teraz postawiliśmy sobie wyższy cel: zdobywanie rynków pozaeuropejskich i światowych. Jesteśmy na bardzo dobrej ścieżce wzrostu w rozwiniętych krajach, m.in. na tak dużych rynkach jak Kanada i USA – oceniła Ilona Antoniszyn-Klik.

Światełko w tunelu

Doświadczenie w zdobywaniu nowych rynków mają firmy, które odebrały w czwartek nagrody dla najlepszych i najbardziej dynamicznych eksporterów na Mazowszu. Prestiżowym tytułem Orła Eksportu „Rzeczpospolita" uhonorowała przedsiębiorstwa, które nie tylko szybko zwiększają przychody ze sprzedaży, ale również mogą się pochwalić dobrą rentownością eksportu i rosnącym udziałem zagranicznej sprzedaży w przychodach. Laureatów konkursu wybrała kapituła złożona z przedstawicieli władz publicznych, samorządowych, biznesu i naszej redakcji.

Oprócz firm, nagrodą Orzeł Eksportu kapituła wyróżniła dwie osoby: Macieja Formanowicza,  założyciela i prezesa Fabryk Mebli Forte (które ponad 80 proc. przychodów uzyskują za granicą) oraz Elżbietę Bodio, zastępcę dyrektora w Departamencie Promocji i Współpracy Dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki. Jak podkreślają przedstawiciele firm, Elżbieta Bodio to osoba bardzo zaangażowana w pomoc dla przedsiębiorstw chcących rozwijać eksport, niezależnie od ich wielkości i branży.

– Nagroda dla urzędnika państwowego z inicjatywy firm to światełko w tunelu – podkreślał Bogusław Chrabota, przypominając, że o urzędnikach mówi się zazwyczaj przy okazji krytyki ich działań.

Główną nagrodę Orła Eksportu dla najlepszych eksporterów na Mazowszu zdobyły trzy firmy: spółka CNH Industrial Polska (należąca do światowego lidera w produkcji traktorów i maszyn rolniczych CHN CNH Industrial), Fabryka Mebli Forte oraz MFO SA – producent profili stalowych.

Tytułem Orzeł Eksportu w kategorii Najdynamiczniejszy eksporter kapituła nagrodziła giełdowego producenta gier komputerowych CI Games, czołowego producenta rowerów Kross, i Canpol, lidera  polskiego rynku akcesoriów dla niemowląt.

Nagrodę Orła Eksportu za najlepszy debiut w zagranicznej ekspansji przyznano giełdowej spółce działającej w branży technologii medycznych Medicalgorithmics. Kapituła nagrodziła także najlepsze produkty eksportowe. W tej kategorii zwyciężyły meble z firmy Paged Meble i wyroby drobiowe ZDM SuperDrob.

Część laureatów konkursu ma już doświadczenie w korzystaniu z programów wsparcia eksportu.

Apel o współpracę

Jak przypomniała Ilona Antoniszyn-Klik, w latach 2007–2013, po raz pierwszy w historii, międzynarodową ekspansję polskich firm wzmacniały setki milionów złotych przeznaczonych na systemowe wsparcie eksportu, w tym wart 300 mln zł rządowy program z unijnym dofinansowaniem. To zmieniło podejście do eksportu, ale – jak zaznaczyła wiceminister – było dopiero początkiem. Na najbliższe lata Ministerstwo Gospodarki planuje kolejne działania pomocowe dla firm.

– Naszym głównym celem, ale i obowiązkiem jest zaplanowanie nowej struktury wsparcia gospodarczego – zapowiadała wiceminister, dodając, że w resorcie trwają prace nad szczegółowymi projektami wsparcia zawartymi w programie eksportowym przygotowywanym na potrzeby nowej unijnej perspektywy finansowej na lata 2014–2020.

Ministerstwo liczy, że w pracach nad tymi projektami pomogą firmy oraz konferencje „Rzeczpospolitej", które umożliwią utworzenie społeczności eksporterów.

Ilona Antoniszyn-Klik apelowała do przedsiębiorców, by w najbliższych miesiącach służyli resortowi swoją radą w pracach nad programem zarówno podczas spotkań w regionach, jak i potem.

– Jesteśmy w stanie przełożyć państwa propozycje na konkretne procedury udzielania pomocy publicznej. To nam pozwoli przygotować program dopasowany do potrzeb firm, który umożliwi szybszą ekspansję za granicą – zachęcała wiceminister gospodarki.

Najlepszy eksporter: CHN Industrial Polska

CNH Industrial Polska sp. z o.o. w Płocku należy do globalnego koncernu CNH Industrial N.V. – jednego z największych na świecie producentów maszyn rolniczych, budowlanych, ciężarówek, autobusów. Początki płockiej fabryki sięgają końca XIX wieku. Jest to jedyny w Polsce i największy w Europie Środkowej producent kombajnów zbożowych, jeden z największych zakładów północnego Mazowsza, dający zatrudnienie ponad 1,5 tys. osób. Firma spełnia najwyższe wymagania w zakresie jakości, bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz procesów zarządzania.

Najlepszy eksporter: MFO SA

MFO jest największym w Polsce producentem zimnogiętych profili stalowych. Spółka z eksportu uzyskała po trzech kwartałach ubiegłego roku prawie 41 proc. wpływów.  Profile dostarcza do kilkudziesięciu krajów. Największymi odbiorcami są klienci europejscy, zwłaszcza z Niemiec, Litwy, Francji, Rosji i Włoch. Ich liczba systematycznie rośnie. Firma z siedzibą w Kożuszkach-Parceli (niedaleko Sochaczewa) dużo inwestuje. Plan na lata 2014–2015 zakłada wydatki sięgające 22,5 mln zł.

Najlepszy eksporter: Fabryka Mebli Forte

Forte jest przykładem tego, że sukces polskiej firmy na Zachodzie jest możliwy. Spółka wypracowała sobie silną pozycję na zachodnioeuropejskich rynkach, stając się jednym z czołowych polskich eksporterów mebli. Pod względem dynamiki sprzedaży i  wypracowywanych marż Forte wypada lepiej niż reszta rodzimej branży meblarskiej, co wynika z poprawy efektywności produkcji w ostatnich latach. Spółka poszerza rynki zbytu w Europie Zachodniej: w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii. Rok 2013 był rekordowy dla Forte, jeżeli chodzi o sprzedaż i zyski.

Najdynamiczniejszy: eksporter Kross

Kross jest od wielu lat najpopularniejszą w Polsce marką rowerów. Nasz rynek jest jednak nasycony – według firmy Euromonitor International rowery ma ponad 60 proc. gospodarstw domowych. Dlatego Kross – istniejący od 1990 r. – stawia na sprzedaż zagraniczną. Sieć dystrybutorów obejmuje nie tylko rynki europejskie, ale także m.in. Peru, Indie, Chile i Kolumbię. Kross został po raz pierwszy ujęty w Rankingu Marek „Rz". W kategorii pozostałe produkty niespożywcze firma zadebiutowała na wysokiej, dziewiątej pozycji.

Najdynamiczniejszy eksporter: CI Games

Obecność CI Games w rankingu najdynamiczniej rosnących eksporterów nie powinna dziwić. Spółka zajmuje się produkcją gier komputerowych i jest jednym z liderów tego segmentu w naszym kraju. Przedstawiciele firmy nie ukrywają jednak globalnych ambicji. CI Games szuka nabywców poza Polską i robi to skutecznie – ponad 90 proc. przychodów spółki zapewnia sprzedaż zagraniczna. To m.in. efekt gry „Sniper Ghost Warrior 2" – tytuł zadebiutował wiosną 2014 r., sprzedaż szybko przekroczyła 1 mln kopii. —dwol

Najdynamiczniejszy eksporter: Canpol

D ziałająca od 25 lat spółka Canpol braci Krzysztofa i Tomasza Biedrzyckich podbiła krajowy rynek produktów dla niemowląt i karmiących matek. Oferuje je pod markami  Canpol babies i Lovi. Wśród 600 wyrobów są m.in. sterylizatory do butelek, kubeczki i pluszowe zabawki. Sukces Canpol zawdzięcza eksportowi, na który przypada niemal 60 proc. przychodów. Produkty trafiają do 48 krajów, kluczowym rynkiem zbytu jest Europa Środkowo-Wschodnia: firma dużo sprzedaje w Rosji oraz na Ukrainie i Białorusi.

Najlepszy debiut: Medicalgorithmics

M edicalgorithmics produkuje i sprzedaje systemy do zdalnej diagnostyki pracy serca. W przeciwieństwie do typowych aparatów urządzenie spółki pozwala prowadzić ciągłe badanie EKG trwające nawet 30 dni.  Za pomocą smartfona dane przekazywane są lekarzowi, który może je analizować. Firma została założona w 2005 r. przez naukowców i przedsiębiorców – dr. Marka Dziubińskiego i dr. Marcina Szumowskiego. Do 2010 r. prowadziła prace rozwojowe, a pierwsze przychody uzyskała z rynku polskiego. Teraz w strukturze przychodów Polska ma marginalny udział, bo eksport zapewnia 95 proc. sprzedaży. Produkty spółki trafiają głównie do USA, od kilku miesięcy także do Kanady, Wielkiej, Brytanii, Indii i Australii.

Eksportowy produkt: Paged Meble

F irma jest jednym z czołowych europejskich producentów mebli. Są wytwarzane w trzech zakładach: w Jasienicy, Sędziszowie Małopolskim oraz w Jarocinie. Produkowane tam meble trafiają na polski rynek i do ponad 50 krajów. Sprzedawane są na tak odległych rynkach, jak Japonia, Stany Zjednoczone, Kolumbia. Odbiorcami są przedstawiciele rynku mieszkaniowego, hotele, restauracje, kawiarnie oraz klienci indywidualni. Paged Meble rozwinął produkcję mebli giętych, ręcznie wytwarzanych dziś zaledwie w kilku miejscach na świecie. Firma należy do grupy kapitałowej Paged, notowanej na warszawskiej giełdzie. Wyniki segmentu meblowego stanowią średnio 20 proc. skonsolidowanych przychodów całej grupy.

Eksportowy produkt:  ZDM SuperDrob

I stniejąca od 1993 r. firma udowodniła, że potrafi wykorzystać boom na mięso drobiowe w kraju i za granicą. W 2014 r. – w którym Polska po raz pierwszy w historii została największym jego producentem w Unii Europejskiej – zwiększył przychody o 84 mln zł, czyli ponad 20 proc. O niemal jedną piątą zwiększył się w tym czasie eksport firmy, na który przypada 50 proc. jej sprzedaży. Mocną stroną SuperDrobu jest oferta. Produkuje nie tylko mięso i wędliny, ale także nuggetsy, burgery i szaszłyki dostępne pod marką Lucky. Wyroby SuperDrobu docierają do kilkunastu krajów. Największy udział w eksporcie ma Unia Europejska: Wielka Brytania, Francja i Niemcy, firma jest także dostawcą mięsa do restauracji KFC w Europie. Udało się jej zaistnieć także w Chinach.

Osobowość eksportu: Elżbieta Bodio

O d lat jest związana z Ministerstwem Gospodarki. Jako wicedyrektor Departamentu Promocji faktycznie kieruje tym departamentem, którego pracownicy zajmują się m.in. przygotowywaniem i negocjowaniem bilateralnych umów o współpracy gospodarczej oraz umów w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji. Główne obszary zainteresowań zawodowych Elżbiety Bodio to wspieranie i promocja eksportu, współpraca z zagranicą ze szczególnym uwzględnieniem rynków wschodnich, tworzenie relacji prawno-traktatowych z głównymi partnerami oraz współpraca z samorządem gospodarczym. Elżbieta Bodio przez kilka lat pracowała w Wydziale Ekonomiczno-Handlowym przy Ambasadzie RP w Moskwie.

– Eksport zaczyna się w Polsce, w państwa głowach, a dokonuje dzięki produktom, które jesteście w stanie stworzyć i które spełniają wszystkie wymagania. Bo to przedsiębiorca jest najważniejszym źródłem eksportowych sukcesów Polski – podkreślała wiceministrem gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik podczas czwartkowej uroczystej gali konkursu „Rzeczpospolitej" Regionalne Orły Eksportu w województwie mazowieckim.

40 proc. PKB

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Mały i średni biznes dobrze ocenia polskie członkostwo w UE
Biznes
Sposób na milion. Polskie firmy słyną z tego w UE
Biznes
Kłopotliwy ślad węglowy dla spółek giełdowych
Biznes
Dubaj światowym centrum wiz. Start-up staje się potentatem
Biznes
Przy granicy z Polską powstanie park wodny Aquapolis. Są i złe wiadomości
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?