Reklama

Rosyjskie SuperJety i myśliwce z Indii?

Rosja mogłaby montować w Indiach samoloty regionalne JuperJet Suchoja, korzystając z niższych kosztów — zasygnalizował prezes UAC, Jurij Sliusar. Liczy też na podpisanie w tym roku umowy o wspólnej produkcji nowego myśliwca

Publikacja: 20.02.2015 10:52

Hindustan Aeronautics

Hindustan Aeronautics

Foto: Bloomberg

Członkowie kierownictwa United Aircraft Co (UAC) zwiedzili kilka lotniczych montowni w Indiach i byli pod wrażeniem ich możliwości — oświadczył nowy prezes UAC, Jurij Sliusar na konferencji prasowej podczas salonu Aero India w Bengaluru. — Szukamy miejscowej produkcji, aby obniżyć ostateczną cenę samolotu. — wyjaśnił. Taka inicjatywa byłaby wsparciem kampanii „Make in India" premiera Narendry Modi — dodał. Nie chciał powiedzieć, kiedy może dojść do podpisania porozumienia.

Państwowe Hindustan Aeronautics (HAL) jest jedynym przedsiębiorstwem w Indiach dysponującym zakładami pozwalającymi produkować kompletne samoloty. W sektorze pojawiły się mniejsze, prywatne Tata Sons, Relliance Group i Mahindra&Mahidra.

Produkcja 100-miejscowego SuperJeta byłaby spełnieniem nowych nadziei Indii na projektowanie i produkowanie samolotów pasażerskich. Państwowa placówka badawcza National Aerospace Laboratories i HAL pracowały odrębnie w ostatnich latach nad programem samolotu regionalnego zabierającego do 100 pasażerów.

Rosjanie produkują SuperJeta w spółce j. v. z włoską Alenia, należącą do konglomeratu Finmeccanica. Od 2011 r. dostarczyli zaledwie 50 sztuk, spółka ma zamówienia na 300.

Liderem na świecie w tym sektorze jest brazylijski Embraer, rywalizujący z kanadyjskim Bomardierem. Mitsubishi Aircraft mająca wśród swych inwestorów M'bishi HI i Toyotę, opracowała regionalny odrzutowiec MRJ, który ma konkurować z Embraerem. Firma doradcza Flightglobal Ascend szacuje ten rynek do 2033 r. na 4071 maszyn o wartości 128,3 mld dolarów.

Reklama
Reklama

Przedstawiciele UAC potwierdzili także rozpoczęcie prac z Chińczykami nad wstępnym projektem samolotu szerokokadłubowego na 250-280 miejsc. Prace na pełną skale mają zacząć się w 2016 r., samolot wszedłby do eksploatacji koło 2025 r. Konkurowałby z A330 i A350 Airbusa i Dreamlinerem Boeinga. Chiny pracują odrębnie nad regionalnym Comac C919 i chcą wejść na na rynek zdominowany przez A320 i B737.

Niewykrywalny myśliwiec

- Znajdujemy się na końcowym etapie negocjowania kontraktu na produkcję myśliwca piątej generacji (FGFA). Sądzimy, że jest możliwe podpisanie porozumienia w tym roku. Przynajmniej strona rosyjska tak uważa — oświadczył ponadto Jurij Sliusar.

Rosja i Indie targują się o warunki tego programu od czasu podpisania w 2010 r. początkowej umowy. Delhi chce wiedzieć, jak bardzo jej myśliwiec będzie różnić się od rosyjskiego Suchoja T-50 i w jakim zakresie Rosja byłaby skłonna przekazać Indiom swe technologie.

Indiom zależy na zdobyciu supernowoczesnych myśliwców i na modernizacji floty lotnictwa wojskowego, składającej się teraz z wysłużonych MiG i francuskich Mirage oraz z bardziej nowoczesnych Su-30 Suchoja. — Samoloty piątej generacji są ważne pod względem przyszłych zdolności bojowych — podkreślił szef lotnictwa wojskowego Arup Raha. Jego zdaniem, trudno okresie termin podpisania ostatecznej umowy z Rosją.

Nadal testowany Suchoj T-50 jest jednym z niewielu samolotów piątej generacji. Tylko F-22 Raptor i F-35 Lightning II Lockheeda Martina są myśliwcami sprawdzonymi w warunkach bojowych, nie wykrywanymi przez radary. Chiny także testują swoje maszyny piątej generacji J-11 i J-20.

Indie i Rosja pracują nadal nad szczegółowym projektem technicznym T-50 po opracowaniu w 2013 r. wstępnej wersji.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama