Reklama
Rozwiń
Reklama

Eksport żywności wymaga współpracy

Polska ma szanse nadal szybko rozwijać eksport żywności. Jej producenci muszą jednak zacząć ze sobą współpracować, aby skutecznie podbijać nowe rynki.

Publikacja: 31.05.2015 11:40

- Przez ostanie 10 lat eksport rolno-spożywczy z Polski zwiększył się niemal pięciokrotnie. Jeżeli podobne tempo się utrzyma, za kilka lat branża rolno – spożywcza ma szanse stać się kluczowym segmentem polskiej gospodarki, zwłaszcza w kontekście eksportu. Szczególnie na tzw. nowe rynki – powiedziała Zofia Szalczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa, podczas gali z okazji 10 – lecia Unii Pracodawców i Producentów Przemysłu Mięsnego (UPEMI).

Za tym, że nadal możemy zwiększać eksport przemawia fakt, że jesteśmy w stanie produkować dużo i tanio. O ile jednak do tej pory sprzedawaliśmy artykuły rolno-spożywcze na rynki unijne (niemal 80 proc. z ponad 21,3 mld euro eksportu w 2014 r.), o tyle w kolejnych latach polskie przetwórnie spożywcze muszą skupić się na tzw. rynkach trzecich.

- W związku ze spodziewanym wzrostem liczby ludności na świecie, będzie rósł popyt na żywność na globalnym rynku. W nadchodzących latach spodziewany jest natomiast spadek liczny ludności w Europie. Trzeba więc tym bardziej kierować uwagę na rynki poza Unia Europejską – uważa Zofia Szalczyk.

Zagrożeniem, które może przeszkodzić nam w wykorzystaniu tych trendów jest duże rozdrobnienie branży spożywczej. Przetwórstwem żywności zajmuje się nadal 29 tys. firm, z czego aż 70 proc. zatrudnia nie więcej niż 9 pracowników.

- Ze względu na trend globalizacyjny, tak duża liczba firm nie jest w stanie konkurować z dużymi światowymi graczami – zaznacza podsekretarz stanu w resorcie rolnictwa.

Reklama
Reklama

Dlatego konieczna jest konsolidacja i współpraca, m.in. poprzez tworzenie platform sprzedażowych w Internecie. Mogą być skuteczne tym bardziej, gdy swoje siły połączą tam firmy z różnych branż spożywczych.

- Już co czwarty internauta na świecie, kupuje żywność w sieci – zwraca uwagę Zofia Szalczyk. Podczas gali UPEMI, które zajmuje się m.in. promocją wieprzowiny na świecie oraz stworzyło certyfikat QAFP, otrzymało godło "Teraz Polska".

b.d.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama