Reklama

Takata zmieni projektowanie poduszek

Takata Corp będzie nadal produkować poduszki powietrzne z użyciem azotanu amonowego jako paliwa do produkcji gazu, ale zmieni generatory gazu poduszek po stronie pasażera.

Aktualizacja: 02.06.2015 15:10 Publikacja: 02.06.2015 14:52

Takata zmieni projektowanie poduszek

Foto: Bloomberg

W zeznaniach na piśmie przedstawionych na dzień przed wtorkowym przesłuchaniem jej kierownictwa w podkomisji handlu i przemysłu Izby Reprezentantów w Waszyngtonie, Kevin Kennedy z kierownictwa Takaty stwierdził, że inne firmy produkujące zastępczo te generatory dla poduszek japońskiej spółki nie będą stosować tej samej substancji chemicznej.

Kennedy dodał, że Takata współpracuje z firmami samochodowymi "nad przejściem do nowszych wersji generatorów gazu w naszych zestawach do wymiany albo nad generatorami produkowanymi przez innych dostawców, które nie będą zawierać azotanu amonowego". Rzecznik japońskiej firmy dodał, że zastępcze generatory produkowane przez nią będą zawierać tę substancję chemiczną, "która jest bezpieczna i skuteczna w użyciu tych generatorów, jeśli są właściwie zaprojektowane i wyprodukowane."

Produkty Takaty były powodem światowej akcji przywoławczej wielu milionów pojazdów w celu wymiany niebezpiecznych generatorów gazu, które mogą zadziałać ze zbyt dużą siłą i zamienić się w pociski szrapnelowe. Od 2003 r. doszło do kilkuset przypadków poranienia ludzi siedzących w pojazdach i do 6 przypadków utraty życia.

Ustawodawcy, adwokaci niektórych poszkodowanych i dawni pracownicy Takaty kwestionowali bezpieczeństwo używania azotanu amonowego. Takata jest jedynym producentem poduszek stosującym ten związek chemiczny.

Teraz oświadczyła, że jest pewna, iż wymienione już generatory gazu po stronie pasażera są bezpieczne, jakkolwiek zamierza wymienić je na następne o nowszych rozwiązaniach projektowych.

Reklama
Reklama

W dokumentach przekazanych amerykańskiemu urzędowi bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA Takata wyjaśniła, że kostki paliwa znajdujące się w poduszkach po stronie pasażera w 17,6 mln pojazdów w USA "mogą ulec zmianom pod wpływem czasu", które mogą doprowadzić do "zbyt agresywnego spalania" zwłaszcza w warunkach dużej wilgotności.

Poduszki powietrzne we wszystkich pojazdach objętych akcją wymiany korzystają z azotanu amonowego, substancji stosunkowo niedrogiej i dającej mniej spalin w porównaniu z innymi związkami chemicznymi, ale która może łatwo zmienić się w stan gazowy, zwłaszcza pod wpływem wilgoci.

Inżynier chemik Mark Lillie, który odszedł z pracy w Takata w 1999 r. zwracał uwagę podczas pracy w tej firmie na bezpieczeństwo używania tego azotanu. - Dosłownie powiedziałem, że jeśli dalej będziemy z tego korzystać, to ktoś w końcu zginie - stwierdził. Rozmawiał także z osobami prowadzącymi postępowanie z ramienia Kongresu USA.

Ustalenie przyczyn problemów z tymi poduszkami nie nastąpi szybko - ocenia David Kelly, szef koalicji firm samochodowych, która bada przypadki pękania generatorów poduszek. W maju powiedział, że jeśli nie zostanie znaleziona przyczyna, to ta sama dyskusja będzie trwać jeszcze przez wiele lat.

Biznes
Rząd zamawia druk Poradnika Bezpieczeństwa. Ile za to zapłacimy i kiedy do nas dotrze?
Biznes
Trump w Londynie, 4 mld na cybertarczę i zapowiedź głębokich reform w Niemczech
Biznes
Rosyjskie ambicje kosmiczne. Konkurent Starlinka w fazie testów?
Biznes
Potężny atak hakerski. Wyciekły dane logowania ponad 140 tysięcy kont Polaków
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Reklama
Reklama