EY: Lech wygrał biznesowy ranking klubów Ekstraklasy

Choć najwyższe przychody tradycyjnie odnotowała w ubiegłym roku warszawska Legia, to Lecha Poznań eksperci uznali za najlepszy z biznesowego punktu widzenia klub Ekstraklasy.

Publikacja: 15.07.2015 15:02

EY: Lech wygrał biznesowy ranking klubów Ekstraklasy

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski Bartosz Jankowski

Poznański klub zawdzięcza to „efektywności sportowej" czyli zwycięstwu w Ekstraklasie. Ekstraklasa wspólnie z firmą doradczą EY siódmy raz podsumowała sytuację w klubach ligi. Pod uwagę brane były następujące obszary działania klubów: finansowy, marketing i medialność oraz efektywność sportowa.

- Ustalenia najlepszego z klubów dokonano poprzez obliczenie średniej ważonej liczby punktów przyznanych klubom za miejsca zajęte w poszczególnych obszarach, zgodnie z wagami: 40 proc. obszar finansowy, 40 proc. marketingu i medialności oraz 20 proc. dla efektywności sportowej – podają autorzy raportu.

Jak się okazało, mistrz (Lech Poznań) i wicemistrz kraju (Legia Warszawa) triumfowali w kategoriach finansowej i marketingowo-medialnej, decydująca o pierwszym miejscu w rankingu biznesowym okazała się klasyfikacja efektywności sportowej – podano. W związku z tym, choć w analogicznym raporcie Deloitte to Legia zajęła pierwsze miejsce (z uwagi na najwyższe wśród wszystkich 16 klubów Ekstraklasy przychody przekraczające 100 mln zł), w klasyfikacji EY to Lech zajął pierwsze miejsce, bo dostał maksymalną liczbę punktów za zwycięstwo w Ekstraklasie.

- Poznańska lokomotywa dosłownie o włos (0,2 punktu) wyprzedziła drugą w rankingu biznesowym warszawską Legię – podano.

Jak podaje EY, to Legia pozostała jednak najsilniejszą marketingowo marką w Polsce. Miała najwyższą średnią oglądalność meczów na platformie nc+ (208,9 tys. widzów, następny w zestawieniu Lech Poznań miał ich średnio 165,8 tys.), najwyższa była też w jej przypadku wartość sprzedanych gadżetów klubowych oraz ekwiwalent reklamowy (EY tłumaczy go jako umowna wartość, jaką przedstawia koszulka meczowa klubu dla sponsorów).

- Jedyna kategoria, w której warszawianie musieli uznać wyższość innych klubów to frekwencja na stadionie. I tu mieliśmy do czynienia z kolejną niespodzianką w rankingu. Pierwsze miejsce z najwyższą średnią liczbą widzów na trybunach zajął Lech (20,26 tys.), ale druga nie była Legia (średnio 16,6 tys. kibiców), lecz Lechia (16,61 tys. ) – podaje firma.

Łączne wpływy 16 klubów Estraklasy sięgnęły 454 mln zł i były o ok. 1 proc. niższe niż przed rokiem. Spadek spowodowany był degradacją do 1. Ligi Zagłębia Lubin, które rokrocznie plasowało się w czołówce klasyfikacji finansowej klubów w raporcie EY i Ekstraklasy.

- Legia Warszawa pobiła własny rekord sprzed roku, jeśli chodzi o wysokość przychodów. Wyniosły one ponad 115 mln zł i są najwyższymi przychodami jednego polskiego klubu w historii. Po drugie: w tym roku, po raz pierwszy odkąd publikujemy nasz raport, klub o najniższych przychodach przekroczył granicę 10 mln zł wpływów. Był to Górnik Łęczna z blisko 11 mln zł – mówi Krzysztof Sachs, partner w EY i pomysłodawca raportu „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu".

Szybko rosły wpływy klubów z transferów (w 2014 r. były o 19,8 proc. wyższe niż rok wcześniej) oraz z transmisji telewizyjnych (wzrost o 15,4 proc.).

Łącznie w sezonie 2014/2015 mecze Ekstraklasy oglądało w telewizji 39,2 mln widzów. Meczów było 296, transmisji: 289. Stadiony w trakcie rozgrywek Ekstraklasy odwiedziło 2,46 mln kibiców – najwięcej w historii.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca