Chiński producent zbadał infrastrukturę komputerową w sektorze MŚP i okazało się, że średni czas wymiany jest zróżnicowany i zależy od rodzaju wymienianego sprzętu. Najrzadziej wymieniane są komputery stacjonarne (co 3,8 roku), notebooki wymienia się częściej (co 3,2 roku). Najbardziej mobilne netbooki w firmach nie pracują z reguły dłużej niż nieco ponad 2 lata. Eksperci Lenovo twierdzą, że najprawdopodobniej skrócony czas użytkowania w przypadku laptopów to efekt ograniczonej możliwości modyfikacji i rozbudowy takiego sprzętu oraz większego zużycia (bateria, uszkodzenia w transporcie).
Badania Lenovo pokazują, że w Polsce istnieją też przedsiębiorstwa, które wymieniają sprzęt rzadziej niż raz na siedem lat. Najwięcej firm trzyma u siebie ponad 7-letnie desktopy (11 proc.), rzadziej są to notebooki (4 proc.) i netbooki (2 proc.). Co rok sprzęt wymienia tylko 1 proc. przedsiębiorców.
Najczęstszym powodem wymiany starych komputerów jest ich zużycie (73 proc.), zniszczenie (40 proc.) i wzrost wymagań sprzętowych związany z wykonywaniem nowych zadań (38 proc.). Jedna czwarta respondentów jako powód wymiany wskazała tzw. upgrade oprogramowania i nowe wymagania wobec sprzętu. Najrzadsze przyczyny to: koniec okresu leasingu (5 proc.), wymagania korporacyjne (6 proc.), czy kwestie reprezentacyjne (7 proc.) i zakończenie okresu serwisowania (8proc.).
Z raportu Lenovo wynika, że przy wyborze nowego sprzętu najważniejsza jest dobra korelacja jakości do ceny. Sprzęt ma być jak najlepszy (69 proc. wskazań), ale istotne jest, by kosztował niewiele (67 proc.). Liczy się też ogólna renoma producenta (37 proc.) oraz dostawcy (20 proc.). Znaczenie mają też dla przedsiębiorców koszty serwisu (30 proc.). Jak podano w raporcie, najmniej istotne są kwestie wizualne i waga (11 proc.) oraz obecność nowych rozwiązań zabezpieczających dane (12 proc.).