Plany ekspansji na rynku etiopskim mają także polskie przedsiębiorstwa handlowe. W piątek 20 listopada w stolicy Etiopii Addis Abebie odbyło się spotkanie przedsiębiorców z obu krajów oraz forum Polska - Etiopia. Zorganizowała je w ramach misji gospodarczej do tego kraju Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).
- Etiopia jest liderem regionalnym i jednym z głównych partnerów Polski w Afryce Wschodniej – podkreślił podczas spotkania wiceprezes PAIIZ Sławomir Krużmanowski. Obroty handlowe Polski z Etiopią wyniosły w 2014 roku 42 mln dolarów. Eksport towarów z Polski do Etiopii (głównie wyrobów przemysłu elektromaszynowego, chemicznego i metalurgicznego) sięgnął 36,3 mln dolarów, a według Agencji, w pierwszych czterech miesiącach 2015 roku sprzedaż polskich produktów na rynku etiopskim polski zwiększyła się czterokrotnie w porównaniu do tego samego okresu przed rokiem. Do głównych eksporterów polskich rozwijających swój biznes w Etiopii należą Apator Powogaz, Hamilton Sundstrand Poland i Ursus. Ten ostatni jest na rynku etiopskim wyjątkowo aktywny: spółka podpisała już dwa duże kontrakty z tym krajem. Zainwestowała w powstanie montowni i centrum serwisowego produkowanych przez siebie traktorów.
Wartość polskiego importu z Etiopii (przede wszystkim artykułów rolno-spożywczych) to 5,7 mln dol. Etiopskie produkty sprowadzają do kraju takie firmy jak Bero Polska, Cast, Elis, Rek-Swed, Woseba, Rene Coffee Pads Magmar, czy Tchibo Warszawa.
W czasie forum podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy PAIIZ a etiopską agencją EIC. Dyrektor generalny EIC Fitsum Arega, a także Solomon Afework, prezes Ethiopian Chamber of Commerce and Sectorial Association przedstawiali ofertę inwestycyjną, jaką polskim przedsiębiorcom stwarza Etiopia. Z kolei przedstawiciele etiopskiego biznesu podkreślali fakt, że Etiopia ubiega się o członkostwo w Światowej Organizacji Handlu (WTO), a obecnie posiada w niej status obserwatora.
Misja PAIIZ do Etiopii jest częścią rządowego programu Go Africa, proponującego spójną strategię rozwoju współpracy z rynkami afrykańskimi. Celem programu jest zwiększenie polskich inwestycji w Afryce oraz wymiany handlowej a także budowanie pozytywnego wizerunku Polski w krajach afrykańskich. Projekt wspiera przedsiębiorców zainteresowanych działalnością w krajach całej Afryki. Misja PAIIZ w Etiopii kończy się 22 listopada.