Co ciekawe, towarzyszy mu wzrost popularności tzw. urządzeń hybrydowych, łączących cechy przenośnego komputera i tabletu. Takie sprzęty, nazywane też 2w1, mają – według analityków – wygenerować w przyszłym roku wzrost sprzedaży tej kategorii aż o 75 proc.
Szacuje się, że do końca 2015 r. na światowy rynek trafi łącznie 211,3 mln sztuk tabletów. To oznacza, że zapotrzebowanie na te urządzenia rok do roku skurczy się o 8,1 proc. Wyraźnie spada zainteresowanie konsumentów małymi przekątnymi, mieszczącymi się w przedziale 7-9 cali. W 2014 roku ich sprzedaż stanowiła 64,1 proc. rynku, podczas gdy w 2015 r. wartość ta spadła już do 57,7 proc. Nieznaczne wzrosty zaliczają tylko tablety w przedziale 9-13 oraz 13-16 cali (odpowiednio 6,1 i 0,4 proc.). Dlaczego tak się dzieje. Szymon Winciorek, business development manager w Asus Polska, tłumaczy, że spadek sprzedaży to efekt wyjątkowo długiego cyklu życia tabletów. – Rzadko je wymieniamy, a jeśli już ma to miejsce, jeszcze rzadziej wymieniamy je na kolejne tego typu urządzenie. Segment małych tabletów został skanibalizowany przez smartfony. W przypadku tabletów powyżej 10 cali, należy spodziewać się także szybkich spadków. O wiele lepiej sprawdzają się w tym przypadku urządzenia hybrydowe – wyjaśnia.
Według danych Asusa w 2014 roku na rynku polskim do klientów trafiło około 1,65 mln nowych tabletów. Prognozy wskazują, że w 2016 r. sprzedaż wzrośnie o 75 proc. Przedstawiciele tajwańskiego koncernu podkreślają, że konsumenci coraz częściej sięgają po komputery 2w1 które, tak jak nazwa kategorii wskazuje, mogą im zapewnić zwiększoną funkcjonalność. – Dzięki temu, kategoria ta zyskuje na popularności nie tylko w użytku prywatnym, ale także służbowym. Trend ten zauważają i wykorzystują firmy, które dotychczas raczej stroniły od tego typu rozwiązań – dodaje Szymon Winciorek.
Na rynku pojawiły się ostatnio takie sprzęty tej kategorii, jak Microsoft Surface Pro czy iPad Pro firmy Apple. Z miejsca stały się hitami. I to z pewnością wpłynie na dalszą popularyzację hybryd. – Rosnącą popularność urządzeń hybrydowych widać też na polskim rynku. – Rok 2015 zamkniemy tu z wynikiem na poziomie od 112 do 115 tys. sprzedanych sztuk – podsumowuje Szymon Winciorek.