Reklama

Apple Pay mierzy w Azję i Europę

System płatności zbliżeniowej Apple Pay nie okazał się w USA wielkim hitem, ale nie zniechęciło to Apple do poszukiwania nowych rynków. W 2016 roku usługa ma być dostępna w niektórych krajach Azji i Europy.

Publikacja: 28.12.2015 16:04

Apple Pay mierzy w Azję i Europę

Foto: Bloomberg

Mimo że dyrektor Apple Tim Cook rozgłaszał w styczniu, że rok 2015 będzie "rokiem Apple Pay", usługa nie zyskała w USA na popularności. Za taki stan rzeczy analitycy winią zarówno brak odpowiedniej promocji, jak i ograniczoną liczbę sieci handlowych posiadających terminale przystosowane do transakcji za pośrednictwem smartfonów. Dodatkowo serwis zbliżeniowy jest dostępny jedynie za pośrednictwem urządzeń Apple najnowszej generacji – od iPhone'ów 6 w górę.

O większym sukcesie można mówić jedynie w Wielkiej Brytanii, gdzie Apple Pay udostępniono w miesiącach letnich. Na popularność serwisu na Wyspach wpłynęło jego udostępnienie przez takie sieci jak Pret A Manger, czy Twickenham Stadium. Poza tym smartfony Apple są w Wielkiej Brytanii bardzo popularne. W III kwartale kończącego się roku iPhone'y stanowiły 39,5 proc. wszystkich sprzedanych na Wyspach telefonów komórkowych.

Nowe cele Apple to Chiny kontynentalne, Hongkong, Singapur i Hiszpania – informują media w USA. Sama spółka odmawia jakichkolwiek komentarzy.

Analitycy zwracają uwagę, że sama ekspansja nie będzie rzeczą łatwą. Apple będzie musiał konkurować z lokalnymi bankami uruchamiającymi na własną rękę podobne serwisy oraz z konkurentami, przede wszystkim z Samsung Electronics Co. Według Thada Petersona z Aite Group, Apple ma jednak w rękach wielki atut – rozpoznawalność marki.

- To pozwoli na stworzenie odpowiedniej niszy – dodaje.

Reklama
Reklama

W Chinach Apple Pay ma być dostępny już na początku 2016 roku. Apple współpracuje na tym polu ze stowarzyszeniem UnionPay i 15 bankami, w tym Bank of China, Bank of Shanghai i Bank of Guangzhou.

Trzeba pamięrać jednak, że na rynku transakcji zbliżeniowych za pomocą smartfonów dominuje w Chinach Alipay, serwis oferowany przez portal aukcyjny Alibaba Group Holding Ltd. Kontroluje on 75 proc. transakcji.

Oprócz Chin na celowniku Apple znajdują się także Hongkong i Singapur, gdzie serwis ma być także dostępny w tym roku.

Kolejnym krajem w Europie akceptującym Apple Pay ma być w 2016 roku Hiszpania, a potem kolejne państwa starego kontynentu. Będzie to o tyle łatwiejsze, że w odróżnieniu od USA, gdzie dopiero niedawno zaczęto upowszechniać karty kredytowe z chipami, w Europie są one standardem. Tym samym dużo większa jest liczba terminali płatniczych, które można przystosować do Apple Pay.

Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama