Apple Pay mierzy w Azję i Europę

System płatności zbliżeniowej Apple Pay nie okazał się w USA wielkim hitem, ale nie zniechęciło to Apple do poszukiwania nowych rynków. W 2016 roku usługa ma być dostępna w niektórych krajach Azji i Europy.

Publikacja: 28.12.2015 16:04

Apple Pay mierzy w Azję i Europę

Foto: Bloomberg

Mimo że dyrektor Apple Tim Cook rozgłaszał w styczniu, że rok 2015 będzie "rokiem Apple Pay", usługa nie zyskała w USA na popularności. Za taki stan rzeczy analitycy winią zarówno brak odpowiedniej promocji, jak i ograniczoną liczbę sieci handlowych posiadających terminale przystosowane do transakcji za pośrednictwem smartfonów. Dodatkowo serwis zbliżeniowy jest dostępny jedynie za pośrednictwem urządzeń Apple najnowszej generacji – od iPhone'ów 6 w górę.

O większym sukcesie można mówić jedynie w Wielkiej Brytanii, gdzie Apple Pay udostępniono w miesiącach letnich. Na popularność serwisu na Wyspach wpłynęło jego udostępnienie przez takie sieci jak Pret A Manger, czy Twickenham Stadium. Poza tym smartfony Apple są w Wielkiej Brytanii bardzo popularne. W III kwartale kończącego się roku iPhone'y stanowiły 39,5 proc. wszystkich sprzedanych na Wyspach telefonów komórkowych.

Nowe cele Apple to Chiny kontynentalne, Hongkong, Singapur i Hiszpania – informują media w USA. Sama spółka odmawia jakichkolwiek komentarzy.

Analitycy zwracają uwagę, że sama ekspansja nie będzie rzeczą łatwą. Apple będzie musiał konkurować z lokalnymi bankami uruchamiającymi na własną rękę podobne serwisy oraz z konkurentami, przede wszystkim z Samsung Electronics Co. Według Thada Petersona z Aite Group, Apple ma jednak w rękach wielki atut – rozpoznawalność marki.

- To pozwoli na stworzenie odpowiedniej niszy – dodaje.

W Chinach Apple Pay ma być dostępny już na początku 2016 roku. Apple współpracuje na tym polu ze stowarzyszeniem UnionPay i 15 bankami, w tym Bank of China, Bank of Shanghai i Bank of Guangzhou.

Trzeba pamięrać jednak, że na rynku transakcji zbliżeniowych za pomocą smartfonów dominuje w Chinach Alipay, serwis oferowany przez portal aukcyjny Alibaba Group Holding Ltd. Kontroluje on 75 proc. transakcji.

Oprócz Chin na celowniku Apple znajdują się także Hongkong i Singapur, gdzie serwis ma być także dostępny w tym roku.

Kolejnym krajem w Europie akceptującym Apple Pay ma być w 2016 roku Hiszpania, a potem kolejne państwa starego kontynentu. Będzie to o tyle łatwiejsze, że w odróżnieniu od USA, gdzie dopiero niedawno zaczęto upowszechniać karty kredytowe z chipami, w Europie są one standardem. Tym samym dużo większa jest liczba terminali płatniczych, które można przystosować do Apple Pay.

Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont