Za częściową prywatyzacją jest minister finansów Wolfgang Schaeuble - sprzedaż autostrad prywatnej spółce to jego pomysł i projekt. Na początku grudnia ma się zebrać cały gabinet by omówić ewentualne zmiany umożliwiające prywatyzację.
Gabriel argumentuje, że prywatyzacja oznaczałaby konieczność zmian w niemieckiej konstytucji i stawia weto. Przeciwko jest też federalny minister infrastruktury Alexander Dobrindt. Jednak "Der Spiegel" pisze, że rząd przygotował już projekt zmiany art. 90 ustawy zasadniczej. Zmiany mają umożliwić w przyszłości centralne zarządzanie autostradami, a nie jak dotychczas wspólnie z krajami związkowymi.
Frankfurcki konstytucjonalista Georg Hermes nazwał plany Berlina „pełzającą prywatyzacją" sieci dróg krajowych w Niemczech.
Niemcy są przeciwko
Większość Niemców jest przeciwna planom ministra finansów Niemiec Wolfganga Schaeublego odnośnie prywatyzacji sieci autostrad - wynika z sondażu przeprowadzonego przez instytut Infratest dimap dla telewizji publicznej ARD.
Przeciwko prywatyzacji opowiedziało się w badaniach 74 proc. respondentów. Na największy sprzeciw pomysł ten natrafia u wyborców populistycznej Alternatywy dla Niemiec (89 proc.), Lewicy (86 proc.) i Zielonych (80 proc.). Najmniejszy opór widoczny jest wśród elektoratu liberalnej FDP (58 proc.) - informuje serwis "Deutsche Welle".