Reklama

Niemiecki minister gospodarki Sigmar Gabriel nie chce się zgodzić na prywatyzację autostrad

Niemiecki minister gospodarki Sigmar Gabriel nie chce się zgodzić na prywatyzację niemieckich autostrad.

Aktualizacja: 22.11.2016 11:19 Publikacja: 22.11.2016 08:10

Niemiecki minister gospodarki Sigmar Gabriel nie chce się zgodzić na prywatyzację autostrad

Foto: Bloomberg

Za częściową prywatyzacją jest minister finansów Wolfgang Schaeuble - sprzedaż autostrad prywatnej spółce to jego pomysł i projekt. Na początku grudnia ma się zebrać cały gabinet by omówić ewentualne zmiany umożliwiające prywatyzację.

Gabriel argumentuje, że prywatyzacja oznaczałaby konieczność zmian w niemieckiej konstytucji i stawia weto. Przeciwko jest też federalny minister infrastruktury Alexander Dobrindt. Jednak "Der Spiegel" pisze, że rząd przygotował już projekt zmiany art. 90 ustawy zasadniczej. Zmiany mają umożliwić w przyszłości centralne zarządzanie autostradami, a nie jak dotychczas wspólnie z krajami związkowymi.

Frankfurcki konstytucjonalista Georg Hermes nazwał plany Berlina „pełzającą prywatyzacją" sieci dróg krajowych w Niemczech.

Niemcy są przeciwko

Większość Niemców jest przeciwna planom ministra finansów Niemiec Wolfganga Schaeublego odnośnie prywatyzacji sieci autostrad - wynika z sondażu przeprowadzonego przez instytut Infratest dimap dla telewizji publicznej ARD.

Przeciwko prywatyzacji opowiedziało się w badaniach 74 proc. respondentów. Na największy sprzeciw pomysł ten natrafia u wyborców populistycznej Alternatywy dla Niemiec (89 proc.), Lewicy (86 proc.) i Zielonych (80 proc.). Najmniejszy opór widoczny jest wśród elektoratu liberalnej FDP (58 proc.) - informuje serwis "Deutsche Welle".

Reklama
Reklama

Tylko co piąty pytany (21 proc.) poparł pomysł utworzenia spółki infrastrukturalnej, która miałaby budować i zarządzać niemieckimi autostradami.

Niemieckie media także są krytycznie nastawione do pomysłu ministra finansów i piszą, że to "prezent o miliardowej wartości" dla banków i towarzystw ubezpieczeniowych. Dla użytkowników, to niestety koszty w postaci myta.

Tygodnik "Der Spegel" pisze, że spółka infrastrukturalna - nowy właściciel niemieckich autostrad - ma być finansowana z opłat drogowych za przejazd samochodów ciężarowych, a być może także z opłat od samochodów osobowych. W spółce większość udziałów posiadać będzie państwo, ale mają partycypować także prywatni inwestorzy, którzy będą mogli nabyć 49,9 udziałów spółki infrastrukturalnej.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama