Bierzemy pod lupę 30 największych firm

„Parkiet" rusza z kolejną edycją badania relacji inwestorskich. Spółki będą oceniane przez instytucje oraz inwestorów indywidualnych. Kto wygra?

Aktualizacja: 16.01.2017 05:21 Publikacja: 15.01.2017 18:03

Bierzemy pod lupę 30 największych firm

Foto: 123RF

– Dobre relacje budują odpowiedzialność zarządu wobec inwestorów, którzy zaufali spółce, angażując w zakup jej akcji swoje pieniądze – podkreśla Waldemar Markiewicz, szef Izby Domów Maklerskich, która jest współorganizatorem badania.

Jest ono przeprowadzane cyklicznie w I kwartale roku. Obejmuje dwie części: ankietę na stronie parkiet.com oraz taką przeprowadzoną wśród instytucji finansowych. Wyniki poznamy na początku marca.

W ubiegłorocznej edycji, podobnie jak w 2015 r., inwestorzy instytucjonalni postawili na LPP, a indywidualni na Tauron. Ci pierwsi ocenili średnio relacje inwestorskie spółek na 4,1 pkt, a drudzy zaledwie na 3 pkt.

– Można zaobserwować tendencję do pewnego faworyzowania inwestorów instytucjonalnych w stosunku do indywidualnych – mówi Maciej Skoczyński, adwokat z kancelarii Allen & Overy.

Ocenia, że przyczyny tego zjawiska są złożone: z jednej strony w naturalny sposób podmioty z większym zaangażowaniem kapitałowym przejawiają większe zainteresowanie inwestycjami, a z drugiej tzw. akcjonariat obywatelski niekiedy nawet mimo prób aktywizacji pozostaje bierny.

Potwierdzeniem tego jest chociażby niska frekwencja na walnych zgromadzeniach. Drobni inwestorzy – inaczej niż w Europie Zachodniej – są tam rzadkimi gośćmi.

Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont