Reklama

Bierzemy pod lupę 30 największych firm

„Parkiet" rusza z kolejną edycją badania relacji inwestorskich. Spółki będą oceniane przez instytucje oraz inwestorów indywidualnych. Kto wygra?

Aktualizacja: 16.01.2017 05:21 Publikacja: 15.01.2017 18:03

Bierzemy pod lupę 30 największych firm

Foto: 123RF

– Dobre relacje budują odpowiedzialność zarządu wobec inwestorów, którzy zaufali spółce, angażując w zakup jej akcji swoje pieniądze – podkreśla Waldemar Markiewicz, szef Izby Domów Maklerskich, która jest współorganizatorem badania.

Jest ono przeprowadzane cyklicznie w I kwartale roku. Obejmuje dwie części: ankietę na stronie parkiet.com oraz taką przeprowadzoną wśród instytucji finansowych. Wyniki poznamy na początku marca.

W ubiegłorocznej edycji, podobnie jak w 2015 r., inwestorzy instytucjonalni postawili na LPP, a indywidualni na Tauron. Ci pierwsi ocenili średnio relacje inwestorskie spółek na 4,1 pkt, a drudzy zaledwie na 3 pkt.

– Można zaobserwować tendencję do pewnego faworyzowania inwestorów instytucjonalnych w stosunku do indywidualnych – mówi Maciej Skoczyński, adwokat z kancelarii Allen & Overy.

Ocenia, że przyczyny tego zjawiska są złożone: z jednej strony w naturalny sposób podmioty z większym zaangażowaniem kapitałowym przejawiają większe zainteresowanie inwestycjami, a z drugiej tzw. akcjonariat obywatelski niekiedy nawet mimo prób aktywizacji pozostaje bierny.

Reklama
Reklama

Potwierdzeniem tego jest chociażby niska frekwencja na walnych zgromadzeniach. Drobni inwestorzy – inaczej niż w Europie Zachodniej – są tam rzadkimi gośćmi.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama