Fiat Chrysler rozmawia z Hyundaiem o partnerstwie

Fiat Chrysler Automobiles rozmawia z Hyundai Motor o partnerstwie technicznym, ale nie o fuzji - oświadczył prezes FCA, Sergio Marchionne, wywołując skok akcji FCA w Mediolanie o 3,5 proc.

Aktualizacja: 04.12.2017 18:50 Publikacja: 04.12.2017 18:48

Fiat Chrysler rozmawia z Hyundaiem o partnerstwie

Foto: Bloomberg

FCA jest regularnie tematem spekulacji o fuzji, zwłaszcza po nieudanej próbie w 2015 r. wejścia w sojusz z GM. Jej akcje wzrosły do rekordowego poziomu w sierpniu z powodu zainteresowania przypisywanego firmom z Chin i Hyundaiowi związaniem się z grupą włosko-amerykańską.

- Kupujemy już komponenty do Hyundaia, zobaczymy, czy uda nam się porozumieć w innych punktach, zwłaszcza z opracowaniu układów przenoszenia napędu i w napędzie wodorowym - powiedział Marchionne dziennikarzom w Arese i dodał, że na razie nie ma nic do ogłoszenia. Pytany, czy ta współpraca może doprowadzić do trwalszego związku odparł: - Nie sądzę.

Marchionne (65), którego kadencja kończy się w kwietniu 2019, pracuje nad nowym biznesplanem do 2022 r., który powinien być przedstawiony w II kwartale. W ramach nowej strategii FCA chce uprościć portfel działalności i przygotowuje się do wyodrębnienia 2-3 firm produkujących komponenty.

Marchonne powiedział, ze wydzielenie Magneii Marelli, producenta elementów oświetlenia, silników, elektroniki, zawieszenia i tłumików, oraz producenta obrabiarek Comau będzie dwiema odrębnymi operacjami, zwłaszcza ze względu na potencjał rozwojowy Comau w sztucznej inteligencji i robotyce. - Kiedy dojdzie do wyodrębnienia czy rozdziału akcji akcjonariuszom, czy też do pozyskania jakichś pieniędzy w tej procedurze - o tym wszystkim będzie dyskutować rada, nie zdecydowaliśmy się jeszcze - powiedział szef FCA.

Te rozmowy dotyczą również możliwości debiutu giełdowego każdej z tych 2 firm, jak to było w przeszłości z innymi, np. z producentem ciągników CNH International czy z producentem luksusowych aut sportowych Ferrari; obaj są notowani w Mediolanie i w Nowym Jorku.

Marchionne wyraził nadzieję, że do wyodrębnienia tej dwójki dojdzie do końca 2018 r. Operacja Pozwoli zwiększyć zasoby finansowe FCA w czasie, gdy grupa dąży do dodatniego bilansu gotówkowego do końca przyszłego roku. FCA wyklucza natomiast wyodrębnienie producenta odlewów Teksid, najmniejszej firmy w grupie, a wszelkie spin-offy marek Alfa Romeo czy Maserati nie zdarzą się na wiele lat naprzód.

Zapytany o ewentualne grzywny za skażanie środowiska emisjami diesli Marchionne stwierdził, że nie wierzy w istnienie najmniejszej podstawy prawnej dla niedawnych oskarżeń ze strony władz francuskich. Dodał, że trwają odrębne rozmowy z władzami USA i spodziewa się ich kosztu, ale czegoś co da się zagospodarować.

Miesięczny limit darmowych artykułów został wyczerpany

Teraz 4 zł za tydzień dostępu!

Czytaj 46% taniej przez 4 miesiące

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Czytaj bez ograniczeń artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?
Biznes
Warto mieć zielone miasto