FCA chce ugody z właścicielami diesli w USA

Prawnicy Fiata Chryslera i właścicieli diesli w USA rozmawiają o ugodzie ws. zarzutowi o nadmiernych emisjach spalin - podał doradca mianowany przez sąd.

Publikacja: 20.12.2017 16:41

FCA chce ugody z właścicielami diesli w USA

Foto: 123RF

W maju amerykański resort sprawiedliwości pozwał FCA do sądu zarzucając producentowi nielegalne stosowanie oprogramowania, ktore doprowadziło do przekraczania norm emisji spalin w 104 tys. samochodów sprzedanych w Stanach od 2014 r. Wielu ich właścicieli złożyło odrębne pozwy sądowe.

Mianowany przez sąd rozjemca Ken Feinberg poinformował na sesji sądu w San Francisco, że prawnicy obu stron wymienili się proponowanymi dokumentami dotyczącymi ugody. Według Feinberga, omówiono je pokrótce na spotkaniu stron z udziałem przedstawicieli resortu sprawiedliwości, kalifornijskiego urzędu ochrony środowiska CARB i firmy Robert Bosch, która dostarcza podzespołów do diesli, również pozwanej przez posiadaczy pojazdów.

- Była to bardzo zdrowa dyskusja o tym jak możemy dojść do powiedzenia: tak - stwierdził i dodał, że w styczniu przeprowadzi jednego dnia w  Waszyngtonie rozmowy urzędników resortu sprawiedliwości z przedstawicielami FCA, a  innego dnia z producentem, Boschem i właścicielami aut. Równolegle są prowadzone rozmowy resortu z FCA i firmy z właścicielami diesli.

- Szukamy różnych istotnych sposobów zapewnienia wstępnego kompleksowego porozumienia - powiedział Feinberg, dodał, że może do niego dojść przez zakończeniem w marcu testów tych pojazdów. - Każdy kierujący się dobrą wolą stara się wyobrazić sobie, jak można osiągnąć to kompleksowe porozumienie.

W lipcu Fiat Chrysler otrzymał od federalnych i kalifornijskich urzędów nadzoru zgodę na sprzedawanie pojazdów roku modelowego 2017, gdy wyszły na jaw większe emisje  starszych diesli. Prawnik FCA, Robert Giuffra stwierdził w sądzie, że firma jest pewna, iż będzie mogła wykorzystać unowocześnione oprogramowanie kontroli emisji spalin w pojazdach z roku 2017 jako podstawę do rozproszenia obaw i niepokojów władz  odnośnie do pojazdów z lat 2014-16.

Prawniczka z resortu sprawiedliwości, Leigh Rende nie chciała wypowiadać się w sądzie na temat rozmów o ugodzie. Powiedziała, że sprawdzanie proponowanego przez FCA rozwiązania zaczęło się 17 grudnia i potrwa jakieś 3 miesiące. Następnie rząd będzie mieć 30 dni na ocenę wyników testów i zadecyduje do końca kwietnia.

W maju amerykański resort sprawiedliwości pozwał FCA do sądu zarzucając producentowi nielegalne stosowanie oprogramowania, ktore doprowadziło do przekraczania norm emisji spalin w 104 tys. samochodów sprzedanych w Stanach od 2014 r. Wielu ich właścicieli złożyło odrębne pozwy sądowe.

Mianowany przez sąd rozjemca Ken Feinberg poinformował na sesji sądu w San Francisco, że prawnicy obu stron wymienili się proponowanymi dokumentami dotyczącymi ugody. Według Feinberga, omówiono je pokrótce na spotkaniu stron z udziałem przedstawicieli resortu sprawiedliwości, kalifornijskiego urzędu ochrony środowiska CARB i firmy Robert Bosch, która dostarcza podzespołów do diesli, również pozwanej przez posiadaczy pojazdów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił