Reklama
Rozwiń
Reklama

Tesla: Produkcja Modelu 3 ruszy później

Tesla odroczyła po raz drugi rozpoczęcie masowej produkcji nowego auta elektrycznego Model 3 rozczarowując inwestorów, ale nie zmniejszając optymizmu analityków.

Aktualizacja: 04.01.2018 18:23 Publikacja: 04.01.2018 17:13

Tesla: Produkcja Modelu 3 ruszy później

Foto: materiały prasowe

Po tej informacji akcje Tesli straciły w obrocie przed sesję w Stanach 3,5 proc. pozbawiając jej niemal 1,9 mld dolarów wartości rynkowej. Analitycy stwierdzili natomiast nie tracąc humoru, że producent ustalił w końcu możliwy do zrealizowania cel produkcji aut za 35 tys. dolarów

Firma Elona Muska podała, że pod koniec I kwartału będzie wypuszczać po 2500 sztuk Modelu 3 co tydzień, połowę tego, co obiecywała na początku. Cel 5 tys. sztuk tygodniowo zamierza osiągnąć pod koniec II kwartału.

"Uważamy, że Tesla ustaliła ostatecznie poziom produkcji możliwy do zrealizowania. Uważamy też za istotne, że priorytetem firmy jest kontrola jakości. O ile ciągłe zmiany spodziewanych wyników mogłyby zagrozić tej elitarnej marce, o tyle akcja przywoławcza na dużą skalę byłaby znacznie bardziej niszczycielska" - stwierdził w nocie analityk z Nomura Instinet, Romit Shah.

Luksusowe limuzyny Model S i SUV Model X Tesli regularnie wymagają napraw przed wyjazdem z fabryki, a kontrole jakości pozwoliły wykrywać defekty w niemal wszystkich tych autach skontrolowanych po montażu - informował Reuter w listopadzie.

Tesla utrzymywała, że jej procedura kontroli jakości jest niezwykle surowa. Skuteczna produkcja pojazdów i ich terminowa dostawa klientom mają zasadnicze znaczenie, bo firma, która jeszcze nie zarabia, ma do czynienia z dużym zużywaniem gotówki. A opóźnienia grożą, że ci, którzy zarezerwowali samochody, zrezygnują z nich.

Reklama
Reklama

Analityk w Morgan Stanley, Adam Jonas uważa, że akcje Tesli będą bardzo wahać się w 2018 r., bo sama firma miota się między rosnącą konkurencją i wąskimi gardłami w produkcji. Większość jego kolegów jest jednak większymi optymistami i uważają, żę sprzedaż sedanów Model 3 może przekształcić tego niszowego producenta w producenta na masową skalę, pozwalając mu rywalizować z GM i BMW, wchodzącymi na rynek aut elektrycznych.

- Biorąc pod uwagę, że Tesla otrzymała rezerwacje na ponad 400 tys. sztuk Modelu 3 bez specjalnego marketingu uważamy, że potencjalny popyt na ten pojazd jest zapewne niedoszacowany, więc Tesla może znacząco zwiększyć ten popyt poprzez autoreklamowanie się w przyszłości - stwierdził Bern Kallo z Baird Equity Research.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama