Według dokumentu zamieszczonego na stronie portalu newsowego sina.com, w sektorze usług takich jak restauracje, hotele oraz sprzedaż biżuterii od 25 lutego 2013 prowizje bankowe obsługi debetowych kart bankowych i kart kredytowych będą obniżone z obecnego poziomu 2 proc. do 1,25 proc., czyli o 37,5 proc. Przy sprzedaży w domach towarowych, sprzedaży detalicznej i w usługach turystycznych prowizja spadnie o 22 proc., a w supermarketach o 24 proc.
W ostatnich latach liczba chińskich konsumentów korzystających z transakcji debetowymi kartami bankowymi stale rośnie i według danych CBC, w trzecim kwartale tego roku 46,3 proc. sprzedaży detalicznej rozliczane było bezgotówkowo, a do końca października 2012 chińskie banki wydały 3,4 miliardów kart.
Według szacunków Shu Shizhong, prezesa China UnionPay (największego operatora kart bankowych i kredytowych w Chinach), do końca 2012 ponad 800 milionów ludzi w Chinach będzie miało co najmniej jedną kartę płatniczą.
Mniejsze jest tempo wzrostu liczby kart kredytowych. Do końca października br. wydano 318 mln takich kart. "W roku bieżącym banki komercyjne znacznie zaostrzyły kryteria wydawania kart kredytowych, ze względu na wzrost liczby transakcji bez pokrycia i rosnące ryzyko" - napisał na specjalistycznym portalu finansowym bankrate.com.cn analityk Zhang Guoqiang.
Chińczycy polubili karty płatnicze i według danych CBC, średnia wartość transakcji wykonanych bezgotówkowo na jednego mieszkańca osiągnęła w trzecim kwartale 2012 wartość 4 152 juanów (około 2107 zł); w drugim kwartale wynosiła 3 619 juanów (około 1837 zł).