Reklama

Nest Bank będzie szukał miejsca wśród małych

Od listopada FM Bank zacznie działać pod nową marką i skupi się na mikrofirmach oraz kredytach gotówkowych dla klientów detalicznych.

Publikacja: 07.09.2016 16:19

Rok 2015 był dla fm banku słaby

Rok 2015 był dla fm banku słaby

Foto: Rzeczpospolita

FM Bank PBP, jeden z najmniejszych komercyjnych kredytodawców w Polsce, pokazuje się w nowej odsłonie. Z końcem października dotychczasowe marki handlowe (Bank Smart i BIZ Bank), podobnie jak nazwa FM Bank PBP, zostaną zastąpione jednolitą marką i nazwą: Nest Bank.

Detal i mikrofirmy

– Tygodniowo otwieramy dwie placówki franczyzowe, głównie w mniejszych miastach, i do końca roku będziemy ich mieli dwa razy tyle co obecnie, czyli 80, plus 53 placówki własne. W ciągu półtora roku powinniśmy otworzyć 300 placówek franczyzowych – zapowiada Bartosz Chytła, wiceprezes banku. Nowe lokale z wyglądu bardziej będą przypominać kawiarnie niż oddziały banku.

Nest Bank ma ponad 100 tys. klientów indywidualnych oraz ok. 40 tys. mikrofirm. Stawia na klientów detalicznych oraz na młodych i mikroprzedsiębiorców – właścicieli ustabilizowanych już biznesów, takich jak kancelarie prawne, przychodnie lekarskie czy gabinety stomatologiczne. Od kilku miesięcy rozwija też sprzedaż kredytów konsumenckich i, zdaniem zarządu, ma to być jedna z ważnych linii biznesowych.

Suma bilansowa Nest Banku to 1,5 mld zł, a docelowo ma sięgnąć kilkunastu miliardów złotych. Ale to i tak będzie jeden z najmniejszych banków komercyjnych w Polsce (około 20 mld zł sumy bilansowej daje obecnie w Polsce 15.–16. miejsce, największe PKO BP ma bilans wart 272 mld zł).

Mało miejsca

– Przesunięcie bankowości detalicznej w stronę internetu powoduje, że korzyści skali są bardzo ważne, szczególnie w zakresie nakładów na innowacje i reklamę. Dlatego trudno być małym lub średnim bankiem i raczej trend pójdzie w kierunku zwiększania skali działania przez banki. Rozwiązaniem mogłoby być postawienie na niszę, ale od kryzysu finansowego w 2008 r. nie widziałem udanego zagospodarowania niszowej działalności, które przynosiłoby małemu bankowi wysoką zyskowność – komentuje Andrzej Powierża, analityk DM Citi Handlowego.

Reklama
Reklama

Presja na konsolidację sektora, poszukiwanie efektów synergii i skali rośnie także z powodu wprowadzenia w tym roku podatku od aktywów instytucji finansowych (stawka wynosi 0,44 proc.), co mocno uderza szczególnie w małe banki, cechujące się niższą rentownością aktywów.

Wprawdzie w segmencie korporacyjnym skala liczy się mniej, ale zdaniem Andrzeja Powierży, skoro siłą napędową polskiej gospodarki jest i będzie eksport, to ważna stanie się zdolność banku do rośnięcia z firmą i pomagania jej w rozwijaniu eksportu oraz wchodzeniu na nowe rynki.

– Jeśli jest się bankiem obsługującym średnie, a szczególnie duże firmy, trudno być bankiem nienależącym do dużej międzynarodowej grupy – dodaje ekspert.

Banki
18 172 971 903 836 rubli - tyle żąda od Belgów Bank Rosji
Banki
Donald Trump zawęził wybór kandydatów na szefa Fedu. I stawia jeden warunek
Banki
BNP Paribas chce mieć milion nowych klientów. I obiecuje podwojenie dywidendy
Banki
Perspektywy bankowości prywatnej w Polsce. AI lepiej dopasuje usługi?
Banki
Romana Kłysz-Rakowska, Santander: Banki liczą na więcej milionerów i sukcesji
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama