Komisja Nadzoru Finansowego policzyła skargi

Sposób udzielania kredytów i jakość obsługi budzą najwięcej zastrzeżeń

Publikacja: 25.11.2010 01:21

Interwencje niezadowolonych klientów

Interwencje niezadowolonych klientów

Foto: Rzeczpospolita

W trzecim kwartale do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło ponad 2,1 tys. skarg od klientów podmiotów rynku finansowego. Od stycznia do września było ich łącznie prawie 6,4 tys. Dla porównania, w całym 2009 roku do nadzoru wpłynęło prawie 9 tys. zażaleń.

Na działalność banków w samym trzecim kwartale poskarżyło się 928 klientów, było ich nieco więcej niż w poprzednich kwartałach, a łącznie od początku roku ponad 2,6 tys.

– Analiza skarg pozwoliła na stwierdzenie, że w dalszym ciągu stosunkowo istotnym problemem w działalności banków komercyjnych są sprawy związane z udzielanymi przez banki kredytami konsumenckimi oraz pożyczkami, jakością oferowanych usług, obsługą rachunków, udzielanymi kredytami hipotecznymi oraz wysokością opłat i oprocentowania – czytamy w raporcie UKNF.

Problemy poruszane przez skarżących dotyczyły np. zwrotu składki ubezpieczeniowej z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu, kwestii ustalania wysokości kwoty wymaganej do całkowitego wcześniejszego rozliczenia kredytu, czy też praktyki banków odnośnie do informowania klientów o zaległościach w regulowaniu zobowiązań wobec banku i sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym.

Wśród skarg na firmy ubezpieczeniowe przeważają te, które są związane z polisami OC posiadaczy samochodów. Najczęściej zarzuty dotyczyły opieszałości w wypłacie odszkodowań oraz spraw związanych z wysokością odszkodowań. Taką tendencję potwierdzają też dane rzecznika ubezpieczonych. Do końca września trafiło tam 8665 skarg, o 39,5 proc. więcej niż w trzech kwartałach 2009 r. Najwięcej dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych (55,8 proc. wszystkich).

Jednak z raportu przygotowanego przez nadzór finansowy wynika również, że w wielu przypadkach skargi na ubezpieczycieli wynikają z zatajenia lub podania niepełnych informacji o stanie zdrowia ubezpieczonych przed zawarciem umowy.

Z kolei najliczniejsza grupa skarg na OFE dotyczyła problemów związanych z transferowaniem środków między otwartymi funduszami emerytalnymi, a także prowadzeniem działalności akwizycyjnej.

W dalszym ciągu utrzymuje się stosunkowo niewielka liczba skarg na podmioty rynku kapitałowego. W trzecim kwartale było ich zaledwie 61.

Uwagi zgłoszone odnośnie do działalności firm inwestycyjnych dotyczyły zasad realizacji zleceń oraz sposobu świadczenia usług. W przypadku towarzystw funduszy inwestycyjnych zgłoszone zastrzeżenia dotyczyły przede wszystkim jakości obsługi, wyceny jednostek uczestnictwa, sposobu prowadzenia polityki inwestycyjnej.

Klienci instytucji finansowych mogą korzystać także z instytucji sądów polubownych. Sąd polubowny działa przy rzeczniku ubezpieczonych, a arbiter bankowy przy Związku Banków Polskich.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=m.krzesniak@rp.pl]m.krzesniak@rp.pl[/mail][/i]

W trzecim kwartale do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego wpłynęło ponad 2,1 tys. skarg od klientów podmiotów rynku finansowego. Od stycznia do września było ich łącznie prawie 6,4 tys. Dla porównania, w całym 2009 roku do nadzoru wpłynęło prawie 9 tys. zażaleń.

Na działalność banków w samym trzecim kwartale poskarżyło się 928 klientów, było ich nieco więcej niż w poprzednich kwartałach, a łącznie od początku roku ponad 2,6 tys.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Banki
BNP Paribas zaliczył udany kwartał. Zyski były rekordowe
Banki
Wyniki PKO BP pozytywnie zaskoczyły rynek
Banki
W Banku Millennium więcej ugód niż pozwów. Kiedy koniec sagi frankowej?
Banki
Sprzedaż Santander Bank Polska da impuls do dużych przetasowań na rynku?
Banki
ING BSK i Citi Handlowy pokazały dobre wyniki