Media i internet

Cyfrowy Polsat sprzedaje RSTV, kupuje Polskie Media

Bloomberg
Grupa Cyfrowego Polsatu wychodzi z aktywów radiodyfuzyjnych. Szybciej niż można było się spodziewać kupuje nadawcę kanałów TV4 i TV6
Satelitarna platforma kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka ogłosiła dziś jednocześnie dwie transakcje. Większa z nich to zapowiadane już przez nas przejęcie spółki Polskie Media, nadawcy kanałów TV4 i TV6. Giełdowa firma odkupi ją od głównych właścicieli za 99 mln zł. Sprzedającym są wehikuły Karswell i Sensor Overseas. Jeden z nich powinien jeszcze odkupić udziały w Polskich Mediach od akcjonariusza mniejszościowego. Jego tożsamości nie ujawniono.
Kwota transakcji pokrywa się z naszymi wcześniejszymi informacjami, które mówiły, że będzie niższa niż 100 mln zł. Druga transakcja ogłoszona dziś przez Cyfrowy Polsat to z kolei sprzedaż spółki zajmującej się przesyłem sygnału radiodyfuzyjnego – RSTV. Za 45,5 mln zł kupi ją Emitel, potentat na rynku radiodyfuzji niegdyś należący do Grupy Telekomunikacji Polskiej, a dziś własność funduszu private equity Montague.
Michał Chałaczkiewicz, partner w Montague nie wykluczał niedawno w rozmowie z „Rzeczpospolitą" udziału Emitela w konsolidacji polskiego rynku RSTV. - Nabycie kanałów TV4 i TV6 wpisuje się w strategię Grupy Polsat, której celem jest umocnienie pozycji rynkowej Telewizji Polsat poprzez wzrost oglądalności. Kanały TV4 i TV6 mają koncesję na nadawanie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej, która obecnie jest najdynamicznej rozwijającym się segmentem dystrybucyjnym na rynku telewizyjnym – brzmi wypowiedź Dominika Libickiego, prezesa Cyfrowego Polsatu w informacji prasowej. Spółka podała, że zdaniem zarządu 99 mln zł za Polskie Media to atrakcyjna i korzystna dla akcjonariuszy cena. Opinię na jej temat wydała także doradcza firma  KPMG. Według szacunków spółki mnożnik EV/EBITDA 2013F jest znacząco niższy od transakcji porównywalnych, w tym transakcji zakupu Telewizji Polsat, a transakcja sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji spółki Polskie Media przez TVN w 2011 r. implikowałaby wycenę na poziomie ok. 118 mln zł. Zarząd Cyfrowego Polsatu spodziewa się osiągnięcia w wyniku przeprowadzonej transakcji licznych synergii, w tym programowych, technicznych, marketingowych, czy funkcjonowania działów wspierających. - Grupa Polsat wraz z nowo nabytymi kanałami TV4 i TV6 miała w 2012 r. 23,5-procentowy udział w oglądalności, a jej udział w rynku reklamy wyniósł 25,3 procent. Spółka Polskie Media odnotowuje rosnące przychody reklamowe w wyniku zwiększania zasięgu technicznego oraz uruchomienia nowego kanału TV6. Okresowo wyższe koszty prowadzonej działalności wynikają głównie z przejściowego efektu podwójnego nadawania analogowego i cyfrowego – podkreśla Dominik Libicki. Finalizacja przejęcia Polskich Mediów planowane jest na lipiec. Aby transakcja doszła do skutku, muszą zostać spełnione dwa warunki zawieszające – kupujący musi uzyskać zgodę UOKiK, a sprzedający muszą wykupić udziałowców mniejszościowych. Co ciekawe, według stron, druga transakcja – z udziałem Emitela - nie wymaga zgody urzędu antymonopolowego. W 2012 roku Polskie Media wypracowały 76 mln zł przychodów i 7 mln zł EBITDA. Miały 4 mln zł straty netto – wynika z prezentacji spółki przygotowanej na dzisiejszą konferencję. W 2011 r. było to odpowiednio 71 mln zł, 9 mln zł i 2 mln zł na minusie. Polskie Media obsługują 20 mln zł długu.
Źródło: ekonomia24

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL