fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Audytel: 8,5 mld zł korzyści z przejęcia Polkomtela

Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Zdaniem Audytela, w takiej sytuacji przejęcie Polkomtela może stać się impulsem rozwojowym dla polskiego rynku telefonii mobilnej
Urząd ochrony Konkurencji i Konsumentów w ciągu kilku tygodni zdecyduje najprawdopodobniej, czy Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Polsatu może przejąć Polkomtel.  Nie bez powodu więc dziś Audytel w kooperacji z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji opublikował raport poświęcony korzyściom, jakie konsumenci, operatorzy i Skarb Państwa mogą odnieść dzięki integracji Polsatu i operatora sieci Plus.
Audytel przygotował trzy scenariusze dla Polkomtela i rozwoju rynku. Założył, że najbardziej prawdopodobne jest, że UOKiK zgodzi się na przejęcie telekomu przez grupę Polsatu (realizuje je spółka Spartan Capital Holdings, zależna od Solorza-Żaka) oraz, że biznesy telekomu i telewizyjnej grupy będą prowadzone tak, jak do tej pory. Jak wyjaśniał Tomasz Kulisiewicz, jeden z autorów raportu, to konserwatywne założenie. Dlatego w publikacji najwięcej miejsca poświęcono drugiemu pod względem prawdopodobieństwa scenariuszowi. Zakłada on, że UOKiK-u zgadza się na transakcję i dojdzie do integracji rynków telekomunikacyjnego i telewizyjnego, na których działają Polkomtel i nowy właściciel.
-  W tym scenariuszu zakładamy, że udział rynkowy grupy Polsatu i Polkomtela (w kartach SIM) urósłby do 30-35 proc. w 2016 r. – poinformował Kulisiewicz. Zdaniem Audytela, w takiej sytuacji  przejęcie Polkomtela może stać się impulsem rozwojowym dla polskiego rynku telefonii mobilnej, przede wszystkim poprzez integrację usług mobilnych z ofertą telewizyjną. - Konwergencja usług internetowych i telewizyjnych staje się faktem. W obszarze konwergencji usług mobilnych z telewizją, pomimo falstartu samej telewizji mobilnej (DVB-H), potencjał synergii jest ogromny, a jego uwolnienie to kwestia czasu – uważa Emil Konarzewski, partner zarządzający w Audytelu. - W przypadku przejęcia Polkomtela przez grupę Polsatu pierwszą korzyścią dla konsumentów będzie zapewne dostęp do pakietu usług, z powodzeniem stosowanego na innych rynkach (np. telewizja, Internet i telefon). Według naszych analiz, korzyści dla konsumentów, związane z takimi rozwiązaniami, mogą sięgnąć 6,35 mld zł w okresie 5 lat, natomiast łączny bilans dobrobytu społecznego (suma kosztów i korzyści wszystkich uczestników rynku) wyniesie 8,5 mld zł – wylicza Konarzewski. Na sumę 8,5 mld zł, oprócz korzyści konsumentów składają się też korzyści dostawców (bilans ujemnych efektów w segmencie usług głosowych oraz dodatnich dla Internetu i telewizji) oraz Skarbu Państwa (nie obejmują one przy tym wpływów z jednorazowej wysokiej dywidendy od PKN Orlen, KGHM, PGE, ani podatku dochodowego związanego z transakcją i zmianą pozycji Polkomtela w kolejnych latach). Audytel twierdzi, że względny wzrost przychodów operatorów z rynku Internetu mobilnego będzie na tyle duży, że zrekompensuje telekomom spadek przychodów z usług głosowych. Z kolei bilans netto procesów rynkowych po przejęciu Polkomtela z punktu widzenia Skarbu Państwa jest także dodatni, gdyż łączna wartość rynku wzrośnie i wzrośnie tym samym podatek VAT. Specjaliści z Audytela uważają, że za sprawą transakcji wzrośnie konkurencyjność operatorów na rynku usług telekomunikacyjnych i płatnej telewizji, a ceny usług, w tym  szczególnie mobilnego Internetu – będą spadały. - Różnice w cenach między scenariuszem bazowym a skrajnym pozytywnym sięgają 8 proc., przy czym w tym drugim przypadku będą one  o tych kilka punktów procentowych niższe niż w scenariuszu bazowym, zakładającym status quo – uważa Konarzewski. Nie oznacza to jednak, że abonent pakietu usług zapłaci niższy rachunek: raczej taki sam lub wyższy, ale za szerszy pakiet usług, obejmujący wideo na życzenie, czy usługę pay per view. Zwolennicy transakcji  zauważają przy tym, że życie nie staje się przez to droższe, bo dzięki rozwojowi Internetowi poświęcamy na realizację potrzeb mniej czasu i energii, a różnego rodzaju dobra kupujemy taniej. Skoro rynek ma odnieść takie korzyści z przejęcia, to jak na zakupie Polkomtela miałby zarobić Zygmunt Solorz-Żak?  -  Wydaje się, że najważniejszym powodem transakcji jest dostęp do bazy klientów. To około 10 mln konsumentów. Nawet jeżeli baza klientów Plusa pokrywa się w 30 proc. w bazą abonentów Cyfrowego Polsatu, to nadal pozostaje 7-8 mln klientów, do których można uderzyć z płatną telewizją.  Ten strzał mógłby oznaczać ofertę pakietową z telewizją: jeśli weźmiesz telewizję, dostaniesz usługi telekomunikacyjne taniej – mówi Konarzewski. Za najmniej prawdopodobny uznano scenariusz, w którym UOKiK nie zgadza się na transakcję, a PTC i Centertel stają się najbardziej efektywnymi operatorami pod względem kosztów. - Centertel i PTC będą mogły sobie pozwolić na zakup częstotliwości i technologii LTE, a Polkomtelowi będzie trudno przekonać właścicieli do wyłożenia dodatkowej gotówki na taki cel. Oczywiście to skrajny scenariusz (więc mało prawdopodobny – red.) – mówił Konarzewski. Audytel nie przedstawił scenariusza, w którym Polkomtel nie zmienia właściciela, ale współpracuje z Polsatem w pełnym wymiarze, a o takiej możliwości mówili wcześniej zarówno Solorz-Żak, jak i zarząd operatora sieci Plus.  Według autorów raportu, nie uwzględnia on także reformingu częstotliwości, czy skupienia wszystkich częstotliwości dla mobilnego Internetu w jednym ręku. Nie wzięto pod uwagę również zmiany metodologii naliczania aktywnych kart SIM, wprowadzonych przez PTC i Centertela.
Źródło: ekonomia24
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA