Biznes

Polacy innowacyjni

Rzeczpospolita
Dwie nasze spółki bezkonkurencyjne w Rankingu Fast 50. Blue Media oraz Travelplanet.pl powtórzyły sukces z 2006 roku, zajmując dwa pierwsze miejsca wśród najszybciej rozwijających się spółek technologicznych Europy Środkowo-Wschodniej
Czołówkę ogłoszonego wczoraj wieczorem we Wrocławiu rankingu Technolgy Fast 50, opracowanego przez firmę doradczą Deloitte, zdominowały polskie firmy. W rywalizacji, w której startowało blisko tysiąc firm technologicznych z Europy Środkowo-Wschodniej, już po raz drugi zwycięzcami zostały: sopocka Blue Media, która w ostatnich pięciu latach zwiększyła przychody o ponad 11 tys. proc. oraz internetowa agencja turystyczna Travelplanet.pl. Jej przychody wzrosły w tym okresie o ponad 4,7 tys. proc. Na kolejnych miejscach uplasowały się: bułgarska firma Universal oraz kolejne dwie nasze spółki – eo Networks i portal 02.pl.
W całym zestawieniu, obejmującym 50 firm, znalazło się w sumie dziewięć polskich firm. – Innowacyjne spółki powstają i szybko rosną nie tylko w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Nasze rankingi pokazują, że takich firm jest coraz więcej także w naszym regionie – powiedział „Rz“ Dariusz Nachyła, partner Deloitte odpowiedzialny w Europie Środkowej za sektor nowych technologii. Fast 50 wyłania najszybciej rozwijające się spółki technologiczne, ale według Deloitte nie jest to jedyny cel tego przedsięwzięcia. – Chcemy, aby było to także wsparcie dla firm innowacyjnych, których założyciele bardzo często skupiają się na samych technologiach, a znacznie mniej na marketingu – powiedział Dariusz Nachyła. Według niego, ranking powinien przyczyniać się do pogłębiania znajomości marki firm na rynku, a także ułatwiać zdobywanie pieniędzy na rozwój i partnerów.
Blue Media, lider ostatnich dwóch rankingów Fast 50, działa od ośmiu lat. W tym roku jej przychody mogą sięgnąć 250 mln zł. Spółka zajmuje się m.in. obsługą płatności elektronicznych, systemami do obsługi klientów przez telefony komórkowe, doładowaniem przez Internet kont pre-paid w komórkach. Za wizytówkę firmy i jej możliwości technicznych uważane jest niedawne wdrożenie mBank mobile – pierwszego na polskim rynku rozwiązania wirtualnego operatora komórkowego. Co ciekawe, spółka nie ma prezesa. Jej założyciele, Andrzej Antoń i Konrad Kucharski, są członkami zarządu. – To oni koncentrują się na strategii – powiedział nam Sebastian Ptak, dyrektor zarządzający firmy. Polski rynek z ponad 13 milionami internautów, milionami abonentów komórek i klientów elektronicznych banków sprzyja takim przedsięwzięciom jak Blue Media. – To oczywiście ma znaczenie, ale na każdym rynku trzeba mieć odpowiedni, innowacyjny produkt, gdyż to on przede wszystkim zapewnia przychody – twierdzi Sebastian Ptak. Drugiej w rankingu Fast 50, notowanej już na warszawskiej GPW spółce Travelplanet.pl, również udało się powtórzyć ubiegłoroczny wynik. To internetowe biuro podróży przyznaje, że taki sukces bardzo pomaga w działalności. – Inwestorzy giełdowi to zauważyli, odczuliśmy też reakcję rynku finansowego. Sądzimy, że wzrosło również zaufanie do naszej marki – powiedzieli nam przedstawiciele firmy. Travelplanet.pl, założony przez Łukasza Bartoszewicza, Piotra Multana i Tomasza Moroza, jest obecnie potentatem w sprzedaży przez sieć wycieczek zagranicznych, biletów lotniczych, miejsc w hotelach. W ubiegłym roku spółka sprzedała usługi turystyczne za 74 mln zł. Dwie inne polskie firmy – sklepy internetowe Hoopla.pl oraz Agito.pl – zwyciężyły w innej klasyfikacji rankingu organizowanego przez Deloitte – „wschodzących gwiazd“. Startują w niej firmy, które na rynku działają zbyt krótko (krócej niż pięć lat), by można je było klasyfikować w Fast 50. Hoopla.pl powiększyła obroty o ponad 12 tys. proc., a Agito.pl – o pond 2,2 tys. proc. Ranking środkowoeuropejski, któremu patronowała „Rz” jest częścią globalnej inicjatywy Deloitte. Zwycięzcy Fast 50 zostaną nominowani do obejmującego całą Europę oraz Bliski Wschód rankingu Fast 500 EMEA.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL