Biznes

Polska może stracić 6 mld zł unijnych dotacji

O zgodę na przesunięcie 1,2 mld euro z puli przeznaczonej na inwestycje kolejowe na prace drogowe zwróciliśmy się w tym roku.
Fotorzepa, Raf Rafał Guz
Bruksela nie chce się zgodzić na przesunięcie 1,2 mld euro unijnych środków z kolei na drogi, co zapowiedział już polski rząd – ustaliła „Rz“. Czarny scenariusz przewiduje utratę łącznie ok. 6 mld zł dotacji
 
O zgodę na przesunięcie 1,2 mld euro z puli przeznaczonej na inwestycje kolejowe na prace drogowe zwróciliśmy się w tym roku. Ma to być konsekwencja opóźnień w realizacji inwestycji przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Na polecenie resortu infrastruktury spółka odpowiedzialna za budowę torów dokonała przeglądu inwestycji pod kątem tego, czy uda się je zrealizować do końca 2014 r., tak by zdążyć rozliczyć je z Komisją i otrzymać unijne wsparcie. Ostatecznie PKP PLK zrezygnowały z realizacji prac wartych właśnie 1,2 mld euro (4,8 mld zł). – Będzie dobrze, jeżeli Komisja wyrazi zgodę na przesunięcie tych środków, wówczas ich nie stracimy – mówi "Rz" Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Pieniądze te pozwoliłyby zmniejszyć cięcia w programie budowy dróg. Zapowiedział to już minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Na razie jednak – jak ustaliła "Rz" – Komisja Europejska nalega, byśmy środki przeznaczone pierwotnie na inwestycje kolejowe wykorzystali właśnie na ten cel. – Jesteśmy na początku rozmów z Komisją – przekonuje Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. W piątek nasze argumenty prezentowali unijnym urzędnikom Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za unijne dotacje, i Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej. – Negocjujemy. W ciągu dwóch tygodni Komisja ma nam przesłać swoje stanowisko – mówi "Rz" Patrycja Wolińska-Bartkiewicz. Bruksela ma także zastrzeżenia do finansowania budowy lokalnego centrum sterowania w Działdowie, na którego wykonanie rząd zarezerwował 1,2 mld zł unijnych dotacji w programie "Infrastruktura i środowisko". Pierwsza faza tej inwestycji była realizowana z poprzedniego budżetu UE, niestety, nowy projekt nazwaliśmy tak samo. Komisja ma wątpliwości, czy nie sfinansuje drugi raz tych samych prac. – Rozmowy na ten temat trwają od roku – dodaje dyrektor Siejda. Jak wyjaśnia wiceminister Wolińska-Bartkiewicz, negocjacje dotyczą odmiennych interpretacji przepisów. Jeżeli Komisja nie zgodzi się na dofinansowanie tej inwestycji, wydatki będzie musiał pokryć budżet państwa. O rezygnacji z prac już nie może być mowy. Budowa jest realizowana. – Kontrakt wart ok. 953 mln zł brutto został podpisany w maju zeszłego roku, prace mają się zakończyć w I kwartale 2012 r. – mówi Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Prace trwają już na prawie całym 53-km odcinku torów. W rządowym programie "Infrastruktura i środowisko" na inwestycje kolejowe zarezerwowaliśmy 19,3 mld zł. – Podpisaliśmy już 12 umów na dofinansowanie na łączną kwotę 5,9 mld zł. Spółka PKP PLK dostała pierwsze 93,1 mln zł, czyli 0,48 proc. dostępnych środków – mówi dyrektor CUPT. Na podpisanie umów czekają kolejne wnioski. Łączna wartości inwestycji, których dotyczą, to 3,9 mld zł.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL