fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media i internet

Wydatki na reklamę rosnąć będą o ponad 10 proc. rocznie

Analitycy są przekonani, że Internet nie zagrozi pozycji płatnych platform cyfrowych, w tym kablówek.
Rzeczpospolita
W najbliższych latach wydatki będą rosły w tempie ponad 10 proc. rocznie
Wydatki na reklamę w Polsce w 2010 r. wyniosą 7,58 mld zł i będą o 6 proc. wyższe niż w 2009 r. W kolejnych latach wzrost przekroczy 10 proc. rocznie – uważają analitycy biura maklerskiego Credit Suisse. Takie szacunki przedstawili w raporcie.
Ich zdaniem w przyszłym roku najważniejsze sektory medialne odnotują łącznie wpływy o 11 proc. wyższe niż w 2010 r., czyli 8,39 mld zł. W 2012 r. przychody mają przekroczyć 9 mld zł i wynieść 9,25 mld zł.
Rynek kapitałowy, w tym warszawska giełda, nie spodziewa się, że zwyżki będą tak duże. Zdaniem analityków w wycenach firm medialnych notowanych na giełdzie uwzględniany jest raczej niski, jednocyfrowy wzrost rynku reklamowego w kolejnych latach.
Analitycy Credit Suisse uważają, że wzrost PKB w Polsce wyniesie w 2011 r. 3,6 proc., będą go wspierać znaczące inwestycje. Rynek reklamy już w I połowie 2010 r. wykazywał pierwsze symptomy odbudowy po trudnym 2009 r.
W dłuższej niż dwuletnia perspektywie rynek reklamy w Polsce powinna cechować większa niż dotąd stabilność. W przeliczeniu na głowę wydatki reklamodawców są u nas dużo niższe niż w krajach Europy Zachodniej. Specjaliści Credit Suisse sądzą, że dogonimy takie kraje jak Hiszpania za dziesięć lat.
W latach 2011 – 2012 najszybciej mają rosnąć wydatki na reklamę telewizyjną i internetową. W telewizji wpływy będą przyrastać o 0,5 mld zł rocznie – w 2011 r. wyniosą 4 mld zł, a rok później 4,48 mld zł. Rynek reklamy internetowej ma osiągnąć wartość 1,25 mld zł w przyszłym roku, a 1,79 mld zł rok później.
Najsłabsze perspektywy mają – zdaniem Credit Suisse – gazety codzienne. Ich wpływy będą spadać: z 766 mln zł w 2010 r. do 618 mln zł w 2015 r.
Przygotowując prognozy dla rynku telewizyjnego, specjaliści założyli, że nie będzie dużych zmian regulacyjnych na polskim rynku, a ewentualne zmiany w podziale tortu będą wynikać przede wszystkim z wchodzących do Polski nowych kanałów tematycznych.
Założyli też, że rynek dystrybucji telewizyjnej nie zmieni się w nadchodzących latach, mimo cyfryzacji telewizji naziemnej. Autorzy raportu uważają, że dominujący udział w rynku płatnej telewizji (85 proc.) zachowają platformy cyfrowe, w tym satelitarne, z Cyfrowym Polsatem na pierwszym miejscu i „n” na drugim (do 2015 r. ma ona wyprzedzić pod względem liczby klientów Cyfrę+).
Credit Suisse prognozuje, że do końca 2015 r. platformy satelitarne zdobędą 1 mln nowych klientów i osiągną wówczas 7,6 mln abonentów.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki:
[mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA