Styl życia

Zachowaj po urlopie chociaż jedno zdrowe przyzwyczajenie

Najkorzystniejsze dla zdrowia i utrzymania kondycji są sporty aerobowe, takie jak nordic-walking
Rzeczpospolita, Roman Bosiacki
Rozmowa: Dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska, kierownik ds. profilaktyki i promocji zdrowia w Medicover
Rz: Wróciliśmy z wakacji. Co zrobić, żeby po pierwszym tygodniu w pracy nie poczuć się znów wyczerpanym?
Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska: Powrót z wakacji, szczególnie tych bardzo udanych, do codziennych, całorocznych obowiązków może być odczuwany jako bardzo przykra zmiana. Nikt z nas tego typu zmian nie lubi. Ale już samo uświadomienie sobie faktu, że czeka nas stres, powinno nam pomóc – unikniemy bowiem zaskoczenia. W pierwszych dniach po powrocie z wakacji powinniśmy pozwolić sobie na trochę więcej swobody – więcej czasu przeznaczyć na wypoczynek, szczególnie ten aktywny. Nie planujmy w tych dniach dodatkowych obowiązków po pracy. Pozwólmy sobie na stopniowe nadrabianie zarówno zawodowych, jak i domowych zaległości. Idealnie byłoby, aby menedżerowie pozwolili swoim podwładnym na stopniowe, powolne wdrażanie się do obowiązków po powrocie z wakacji. Wbrew pozorom, całkowity bilans efektywności pracownika może okazać się korzystny, gdyż satysfakcja z pracy ma duży wpływ na produktywność. [b]Jak dotrzymać letnich postanowień dotyczących zdrowego stylu życia?[/b]
Wakacje to znakomita okazja na zmianę stylu życia. Zaczynamy uprawiać różne sporty, odżywiamy się bardziej racjonalnie, dbamy o czas na relaks. Rzadziej niestety rzucamy palenie, gdyż ta zmiana wiąże się ze stresem, dużym wysiłkiem i koniecznością koncentracji na powziętym postanowieniu. Warto przeanalizować te zmiany w stylu życia, które sprawiły, że na wakacjach poczuliśmy się zupełnie inaczej – wypoczęci i zrelaksowani – i spróbować przynajmniej jedną z nich zatrzymać na cały trudny rok pracy. Jeżeli na przykład podczas wakacji odkryliśmy na nowo, że pływanie przynosi nam wiele satysfakcji i odprężenia – zaplanujmy cotygodniowe wypady na basen. Jeżeli zmiana dotyczyła racjonalnego odżywiania, zastanówmy się, jak te dobre nawyki przenieść do pracy. Może warto zabrać ze sobą lub kupić w ciągu dnia zdrowy posiłek, zamiast obciążać organizm wieczorem całodniową dawką kalorii. [b]Podczas wakacji udało nam się zrzucić zbędne kilogramy. Jak utrzymać wagę?[/b] Jeśli w wakacje udało nam się schudnąć, to na pewno za sprawą diety i aktywności fizycznej. Tylko utrwalenie nowych dobrych nawyków w stylu odżywiania i zadbanie o to, by nadal się ruszać, pozwoli nam utrzymać letnią wagę. Czasem wysiłek fizyczny podczas wakacji jest tak intensywny, że zaczynamy jeść więcej, a mimo to chudniemy. Jeśli z konieczności po powrocie z letniego wypoczynku zmniejszymy poziom aktywności fizycznej, musimy pamiętać, aby dostosować dietę do nowych warunków życia. Warto wspomnieć o wykorzystywaniu każdej, nawet drobnej okazji do tego, aby chodzić, a nie jeździć windą czy samochodem. [b]Czy jesienią zapisać się na jakieś zajęcia sportowe, żeby utrzymać dobrą sylwetkę? Jakie sporty są najlepsze na tę porę roku?[/b] Najkorzystniejsze dla naszego zdrowia i utrzymania kondycji są sporty aerobowe, takie jak np. bieganie, pływanie, jazda na rowerze, nordic-walking, tenis czy gry zespołowe. Ale przede wszystkim każdy powinien wybrać ten rodzaj aktywności fizycznej, który lubi, bo tylko to daje szanse na jego kontynuację. Jesień to także ostatni dzwonek na rozpoczęcie przygotowań do intensywnego wysiłku w sezonie zimowym dla narciarzy. Brak suchej zaprawy i przeniesienie się na stok prosto z biura może skończyć się poważnym urazem i długotrwałym unieruchomieniem i pokrzyżować nasze plany. [b]Na Zachodzie ludzie podobno coraz częściej cierpią na depresję pourlopową. Czy i u nas jest podobnie?[/b] Depresja to poważna choroba, którą koniecznie należy leczyć. Częściej spotykamy jednak krótkotrwałe obniżenie nastroju, związane z nagłym obciążeniem obowiązkami po letnim wypoczynku. Zwykle powroty z wakacji następują w początkach jesieni, gdy dzień staje się krótszy, a dni są mniej nasłonecznione, co negatywnie wpływa na nasz nastrój. Receptą na ten stan może być zwiększona aktywność fizyczna i utrzymywanie regularnego trybu życia. Rozgoryczenie pourlopowe może także mieć związek z nieodpowiednią organizacją pracy przez pracodawcę, który nie zapewnił zastępstwa na czas urlopu. Po powrocie pracownik zastaje stos zebranych przez ostatnie tygodnie spraw do załatwienia, którymi musi się zająć obok tych aktualnych. Trudno w takiej sytuacji zachować optymizm. [b]Jak walczyć z objawami depresji spowodowanej świadomością, że na kolejne wakacje trzeba czekać cały rok?[/b] Podzielę się z państwem sposobem, jaki zdradził mi jeden z pacjentów. Otóż zaczyna on planować następne wakacje zaraz po powrocie z tegorocznych – planuje cel podróży, termin, a także atrakcje sportowe czy kulturalne na następne lato. Zdecydowanie polecam. Dodatkowo nie musimy przecież czekać na odpoczynek przez cały rok. Mamy przed sobą długie weekendy i kilkudniowe święta. Możemy też zorganizować sobie ferie zimowe. W czasach, kiedy stres i jego zdrowotne skutki są jednym z podstawowych problemów populacji pracujących, na wakacje powinniśmy wybierać się obowiązkowo. A jeżeli po każdym urlopie zachowamy chociaż jedno zdrowe przyzwyczajenie, pozytywne zmiany w stylu życia zapewnią nam dobre samopoczucie na długo. [i]romawiała Aneta Gawrońska[/i]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL