Ubrania kupujemy w sieci, w wyborze pomagają chatboty

Moda to najpopularniejsza kategoria sprzedawana w internecie. Jej udział będzie rosnąć w miarę korzystania z nowych narzędzi komunikacji z klientem.

Publikacja: 26.05.2022 21:00

Ubrania kupujemy w sieci, w wyborze pomagają chatboty

Foto: Adobe Stock

Z badania firmy Klarna zajmującej się płatnościami online wynika, że internet to najchętniej wybierany sposób wyszukiwania produktów – 45 proc. kupujących modę poszukuje ubrań przez wyszukiwarki, a 42 proc. przez platformy marketplace. 63 proc. podczas zakupów online korzysta z komputera. 74 proc. zamawia przesyłki do automatów paczkowych i pod tym względem Polacy są europejskim liderem – dla porównania we Francji taki sposób dostawy wybiera 3 proc., a w Wielkiej Brytanii zaledwie 1 proc. kupujących modę.

Polscy klienci poszukują innowacyjnych rozwiązań w zakresie zakupów online. 19 proc. z nich uczestniczyło do tej pory w livestreamowych zakupach, co stawia ich na drugim miejscu – po Amerykanach – w grupie 12 państw objętych badaniem. Boom na takie rozwiązania kilka lat temu zaczął się w Azji, ale stopniowo upowszechnia się na całym świecie – także w Polsce.

– Obserwujemy nową generację kupujących: młodszych, świadomych cyfrowo, z nowymi preferencjami dotyczącymi sposobu robienia zakupów i dokonywania płatności – mówi Łukasz Dwulit, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Klarna w Polsce.

Przy czym w przypadku często kupujących online to 60 proc. 38 proc. korzysta z wirtualnych przymierzalni, co czwarty z wirtualnych asystentów zakupów, a 13 proc. z AR/VR.

Z innego raportu firmy wynika, że 45 proc. kupujących artykuły modowe Polaków dokonało zakupu produktu po tym, jak zobaczyło go w mediach społecznościowych, przy czym odsetek ten jest wyższy w młodszych grupach wiekowych – dla pokolenia Z 66 proc., a milenialsów 58 proc., – dla nich social media to już środowisko zupełnie naturalne. – Liczba zapytań o produkty kierowane do marek na social mediach rośnie, a umożliwienie im zakupu bezpośrednio w komunikatorze, w trakcie rozmowy z chatbotem czy z fizycznym konsultantem, jest dużym ułatwieniem dla konsumenta i mocno skraca jego ścieżkę zakupową – mówi Michał Pawełczyk, członek zarządu KODA Bots.

W efekcie firmy idą w zupełnie nowe technologie i rozwiązania o jakich jeszcze kilka lat temu nikomu się nie śniło. – Dzięki zastosowaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) możliwe jest także wykorzystanie wirtualnych przymierzalni – nie tylko w sklepach online, ale także w sklepach stacjonarnych – jako wirtualne lustra – mówi Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

Firmy coraz częściej rezygnują z papierowych gazetek czy także kuponów rabatowych – taki projekt zrealizował Silky Coders, korzystając z technologii low-code dla LPP. W efekcie odzieżowy gigant wyeliminował 4 tony papierowych kuponów zniżkowych na zakupy w sklepach LPP używanych przez niemal 32 tys. pracowników spółki.

– Korzystanie z papierowych kuponów było niekomfortowe także dla samych użytkowników – mówi Michał Łunkiewicz z Silky Coders. – W dodatku nie umożliwiało naliczenia zniżki przy zakupach e-commerce. Trudno było również je w pełni wykorzystać czy podzielić się nimi. Dlatego podjęliśmy decyzję o digitalizacji tego procesu, a zespół projektowy przystąpił do budowania aplikacji eZniżka – dodaje.

Z badania firmy Klarna zajmującej się płatnościami online wynika, że internet to najchętniej wybierany sposób wyszukiwania produktów – 45 proc. kupujących modę poszukuje ubrań przez wyszukiwarki, a 42 proc. przez platformy marketplace. 63 proc. podczas zakupów online korzysta z komputera. 74 proc. zamawia przesyłki do automatów paczkowych i pod tym względem Polacy są europejskim liderem – dla porównania we Francji taki sposób dostawy wybiera 3 proc., a w Wielkiej Brytanii zaledwie 1 proc. kupujących modę.

Pozostało 84% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel
Analizy Rzeczpospolitej
Trudniej organizować dziś promocje