Z badania firmy Klarna zajmującej się płatnościami online wynika, że internet to najchętniej wybierany sposób wyszukiwania produktów – 45 proc. kupujących modę poszukuje ubrań przez wyszukiwarki, a 42 proc. przez platformy marketplace. 63 proc. podczas zakupów online korzysta z komputera. 74 proc. zamawia przesyłki do automatów paczkowych i pod tym względem Polacy są europejskim liderem – dla porównania we Francji taki sposób dostawy wybiera 3 proc., a w Wielkiej Brytanii zaledwie 1 proc. kupujących modę.

Polscy klienci poszukują innowacyjnych rozwiązań w zakresie zakupów online. 19 proc. z nich uczestniczyło do tej pory w livestreamowych zakupach, co stawia ich na drugim miejscu – po Amerykanach – w grupie 12 państw objętych badaniem. Boom na takie rozwiązania kilka lat temu zaczął się w Azji, ale stopniowo upowszechnia się na całym świecie – także w Polsce.

– Obserwujemy nową generację kupujących: młodszych, świadomych cyfrowo, z nowymi preferencjami dotyczącymi sposobu robienia zakupów i dokonywania płatności – mówi Łukasz Dwulit, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Klarna w Polsce.

Przy czym w przypadku często kupujących online to 60 proc. 38 proc. korzysta z wirtualnych przymierzalni, co czwarty z wirtualnych asystentów zakupów, a 13 proc. z AR/VR.

Z innego raportu firmy wynika, że 45 proc. kupujących artykuły modowe Polaków dokonało zakupu produktu po tym, jak zobaczyło go w mediach społecznościowych, przy czym odsetek ten jest wyższy w młodszych grupach wiekowych – dla pokolenia Z 66 proc., a milenialsów 58 proc., – dla nich social media to już środowisko zupełnie naturalne. – Liczba zapytań o produkty kierowane do marek na social mediach rośnie, a umożliwienie im zakupu bezpośrednio w komunikatorze, w trakcie rozmowy z chatbotem czy z fizycznym konsultantem, jest dużym ułatwieniem dla konsumenta i mocno skraca jego ścieżkę zakupową – mówi Michał Pawełczyk, członek zarządu KODA Bots.

W efekcie firmy idą w zupełnie nowe technologie i rozwiązania o jakich jeszcze kilka lat temu nikomu się nie śniło. – Dzięki zastosowaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) możliwe jest także wykorzystanie wirtualnych przymierzalni – nie tylko w sklepach online, ale także w sklepach stacjonarnych – jako wirtualne lustra – mówi Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

Firmy coraz częściej rezygnują z papierowych gazetek czy także kuponów rabatowych – taki projekt zrealizował Silky Coders, korzystając z technologii low-code dla LPP. W efekcie odzieżowy gigant wyeliminował 4 tony papierowych kuponów zniżkowych na zakupy w sklepach LPP używanych przez niemal 32 tys. pracowników spółki.

– Korzystanie z papierowych kuponów było niekomfortowe także dla samych użytkowników – mówi Michał Łunkiewicz z Silky Coders. – W dodatku nie umożliwiało naliczenia zniżki przy zakupach e-commerce. Trudno było również je w pełni wykorzystać czy podzielić się nimi. Dlatego podjęliśmy decyzję o digitalizacji tego procesu, a zespół projektowy przystąpił do budowania aplikacji eZniżka – dodaje.